Výsledky vyhledávání v sekci PC hry na dotaz bohužel

Mafia:The City of Lost Heaven

access_time05.duben 2020personRedakce

PrologMnohokrát jsem jen tak ležel na pohovce a uvažoval jakou cenu má asi takový život jako je ten můj, brzy jsem to zjistil. Mnohokrát jsem se v noci probouzel nervózní, s oroseným čelem přemýšlejíc nad obsahem svých nočních můr, realita byla nakonec ještě drsnější. Mnohokrát mě napadaly různé myšlenky o tomto světě, ve kterém skoro vše už dávno ztratilo svou původní hodnotu, ale to nejhorší jsem měl poznat až později. Mnohokrát jsem po večerech přemýšlel o své budoucnosti, o tom co bude dál, odpověď na sebe nenechala dlouho čekat. Být taxikářem ve třicátých letech nebylo nic snadného, světová krize postihla snad všechny bez výjimky a takoví jako já to měli tím pádem v mnoha ohledech ještě těžší než doposud. Stále jsem toužil po nějaké zásadní změně, snil jsem o krásných věcech a čekal na zázrak. Jednoho dne se ale všechna naděje vypařila, šance na lepší život zmizela během okamžiku. Uvědomil jsem si, že jsem na nesprávném místě v nesprávnou chvíli a litoval jsem toho jako ještě nikdy ničeho předtím. Zaplést se do přestřelky mezi znepřátelenými mafiány nebyl zrovna ten můj sen. Tenkrát jsem ovšem měl jen dvě možnosti a já si vybral tu výhodnější. Když se teď na celou věc podívám s odstupem, ničeho nelituji. Život mi nedal moc na výběr, a tak jsem ho prožil podle tehdejších možností jak nejlépe to šlo. K dokonalosti to mělo však hodně daleko, nikdy jsem totiž netvrdil, že můj život byl zcela ideální, to ne, k tomu měl hodně daleko, ale alespoň jsem stihl udělat několik rozumných rozhodnutí a uskutečnit některé své sny. No, neměl jsem vůbec jednoduchý život, ten mi za celá ta léta připravil nejedno nečekané překvapení díky nimž jsem se dostal až tam, kde jsem teď. Teď už jen tiše doufám, že v podvědomí lidí zůstanou jen ty kladné vzpomínky na činy Tommyho Angela, muže, jenž neměl na výběr a rozhodl se tak, jak se rozhodl…pro částečnou spravedlnost a bezpečí své rodiny. Úvodní slovoČeská herní scéna se již nějaký ten pátek může pyšnit několika tituly, které si dokázaly vysloužit uznání nejen u nás v Evropě, ale také v zámoří. Patří mezi ně například Hidden and Dangerous, Operace Flashpoint a Original War, všechno to jsou hry vysokých kvalit po všech stránkách. Že by už ze strany našich herních vývojářů odzvonilo odfláknutým hrám primárně určených pro české hráče? Snad ano. Nyní přichází chvíle na představení bezpochyby další světově velice úspěšné hry z českých luhů a hájů. Dosavadní výsledky prodejních žebříčků mluví za vše, Mafia se po několika týdnech prodeje v zámoří a Evropských státech stala jedním z nejžádanějších titulů a v několika zemích dokonce dominuje na prvních příčkách v prodejnosti. Ostatně není se čemu divit, lidé z Illusion Softworks do vývoje dali všechny své síly a bezmála čtyři roky tvrdé práce přinesli své slaďoučké ovoce. Mafia: The City of Lost Heaven je tu, přináší dokonalou atmosféru, celkové zpracování na vysoké úrovni a hlavně hodiny bezvadné zábavy. Hra nebo interaktivní film ?Hned ze začátku vás (možná včetně špičkově originálně ztvárněného loga firmy) čeká velice milé překvapení. Příběh je hrou spojen takřka dokonale. Už od první mise jsem hru prožíval naplno, snad ještě u žádné jiné hry jsem neviděl tak propracovaný příběh doprovázející hru doslova na každém kroku. Intro, u jiných her nicotného významu, zde hraje důležitou roli. Nejprve letmá prohlídka města a jeho struktury, poté střih a záběr na hlavního hrdinu Tommyho, který se vydává do jednoho z barů vyprávět svůj životní příběh mafiána detektivu Normanovi, což je typický drsný polda ze staré školy, pro kterého jsou lidé typu Tommy Angelo jen bezcitnými zločinci, tentokrát ale pro jisté důvody své předsudky potlačí. V této chvíli se hra odehrává již ve vlastním enginu a první dojem z grafiky na mě velice zapůsobil. Příběhová linie je prošpikována několika nečekanými událostmi a většina hry je zastoupena i četnými animacemi plynně navazujícími na dosavadní průběh děje. Silná atmosféra, to je to správné slovo pro tak vynikající ztvárnění příběhu Mafie. Místy se skutečně nevyhnete pocitu, že scénář psal zkušený filmový tvůrce. U většiny her jsou mise postavené na úkolech, které teprve konkrétní mise tvoří, v tomto případě je to jinak. U každé mise víte proč máte daný úkol splnit, co k tomu vedlo, důvod vašeho počínání není nikdy anonymní. Všechny mise jsou mezi sebou bezvadně provázané, nenajdete snad jedinou štěrbinu, kde by události na sebe přímo nenavazovali a neměli nějaký cílený důvod. Celkovou atmosféru a ojedinělý brilantní příběh doplňují taktéž klasické náplně misí, reálné prostředí a hlavně doplňující informace o pozadí celého příběhu a jednotlivé náznaky příštích událostí, které hráče drží neustále v pozoru a nutí ho těšit se co bude dál. A mohu vás ujistit, že předpokládat můžete hodně věcí, ale někdy se dočkáte takových dějových vyhrocení, stejně jako u dobrého filmu.Nechtěně mafiánemByla to náhoda nebo tomu tak chtěl osud? Ať tak či onak, Tommy se jednoho dne připletl mezi vyřizování účtů dvou znepřátelených mafiánských rodin. Toho dne v podvečer poklidně postával u svého taxi a pálil jednu cigaretu za druhou, čekání na zákazníka se někdy docela protáhne. Zvuk střelby a svištících pneumatik nevěštil nic dobrého, zanedlouho se zpoza rohu objevili na dva ozbrojení muži a donutili Tommyho, aby je svezl a pokusil se uniknout jejich pronásledovatelům, ostatně mu nic jiného nezbývalo. Po zdárném splnění úkolu je Tommymu nabídnuta práce pro mafiánského bosse Dona Salieriho. Následuje klidné projíždění ulic města a plnění taxikářské práce. To už nebude náhoda, když Tommyho na jednom z parkovišť přepadne dvojice drsných gangsterů. Nezbývá než uniknout, prokličkovat zapadlé uličky a nakonec se zdárně dostat do baru Dona Salieriho. Dvě kulky, dva mrtví. Mafiáni pronásledující Tommyho už nikdy nikomu nebudou dělat problémy, bohužel jen oni dva. Tímto se náš hrdina stává adeptem na jednoho z hlavních mužů mafiánské rodiny Salierů. Vítejte ve městě Ztraceného NebePropracované, fungující město, tak by se dalo stručně popsat město Lost Heaven, ve kterém se většina misí Mafie odehrává. To je nejdříve rozděleno na několik částí pospojovaných mosty a podjezdy. Každá taková větší část je rozdělena ještě na několik menších označených názvy. Jedná se o zapadlé přístaviště, centrální část, staré město , čínskou čtvrť, italskou osadu nebo výlučně obytné čtvrtě. Pro celé město je charakteristická hlavně rozmanitost, s kterou jsou podány všechny jeho části. Podle dostupných informací je město inspirováno dobovým Chicagem, proto i v Lost Heaven jezdí funkční nadzemka, což je jeden ze způsobí jak se ve městě vcelku rychle a nepozorovaně přemisťovat na větší vzdálenosti (druhý jsou všudypřítomné tramvaje). Druhá a nejlepší možnost je využít bohatého vozového parku a projíždět všechny ty uličky, zkratky a samozřejmě i hlavní dopravní tepny. Pokud byste se však rozhodli prozkoumat město po svých, uděláte jedině dobře. Jinak ulice samozřejmě nezejí prázdnotou, ale prohánějí se na nich zástupy chodců. Po silnicích cestují kolony aut všeho druhu a s různými řidiči. Zmínit se musím o různých doplňcích města, do čehož spadají odpadkové koše, pouliční lampy, poštovní schránky, zaparkovaná vozidla a třeba hydranty nebo benzínové pumpy mající své opodstatnění (autům totiž dochází i benzín). Někomu se tyto věci můžou zdát jako totálně nepotřebná věc, zbytečný detail, ale věřte mi, že tímto město získává více na reálnosti. Včetně toho všeho narazíte na obchody, bary, kina, galerie, nemocnici a různá skladiště. Do všech těchto budov z pochopitelných důvodů není možné vstoupit, ale i tak se za hru do několika z nich podíváte.A jde se do práceMafia obsahuje celkem 20 lineárních misí (až na jednu výjimku) plus několik vedlejších, nepovinných, za jejichž splnění můžete dostat do sortimentu vždy nějaké nové auto, což se dost hodí. Hra začíná pochopitelně těmi jednoduššími misemi (i když to není až zas tak snadné), a tak hned v první má hráč za úkol dojed na označené místo a trochu porouchat auta svých nepřátel. Jenže ty hlídá podivný chlapík, který si může zavolat na pomoc několik přátel z vedlejšího baru, a ti už disponují pistolemi, zato vy jen baseballkou a dvěmi zápalnými lahvemi. Úkol lze splnit několika způsoby, buď hlídače jednoduše přejedete a budete doufat, že mu to na vysvětlenou stačilo nebo se vetřete na dvůr s auty zadní brankou a pořádně hlídače bacíte po hlavě, cesta je volná. Další mise je už poněkud ostřejšího rázu, sbírání výpalného se totiž může proměnit v nebezpečnou akci. V této misi se poprvé podíváte na venkov, mimo město. A co byste čekali dál? Atentáty, vraždy, vyřizování účtů, pašování whiskey, kradení cenných doutníků a mnoho dalšího. Všechny mise mohu označit za prvotřídní, opět výborně propracované, nápadité a velice hratelné. Našlo by se snad jen pár příkladů, kdy hrozí jisté zakysnutí nechuť k dalšímu hraní, ale jsem si jist, že touha po odhalení dalších událostí každého hnedka přesvědčí. Jinak skoro v každé misi vás provází jedna z hlavních postav jako parťák. Paulie a Sam jsou Tommyho dobří přátelé a riskují své životy většinou společně. Tudíž v drtivé většině misí vám bude asistovat jeden z nich nebo rovnou oba. Nevyhnete se však ani samotářským akcím jako atentáty na vlivné politiky stojící v cestě prosperitě vaší mafiánské rodiny. Free Ride (Extreme)Včetně samotné kampaně hra obsahuje též volnou jízdu po městě (Free Ride), bez jakýchkoli omezení, ať už časových nebo co do pohybu po městě. V tomto módu si můžete dělat prakticky co chcete – vydělávat dolary jako taxikář, dostávat odměny za zneškodnění mafiánů nebo klasicky za ničení aut. Při každé hře si lze vybrat jakékoli přístupné auto a to si dát za nějaký čas klidně opravit a následně uložit pozici. Pro vykonání obou akcí je nutné se dostat k vyznačeným místům na mapě. Mutace volné jízdy Free Ride Extreme je zas úplně u něčem jiném, jedná se tak trochu o šílenou věc. Hráč začíná ve svém domě (kde se dá hra uložit) a disponuje jedním obyčejným autem. Nic zvláštního do doby, než narazíte na podivně mávající chlapíka, který vám poví, že jemu podobné postavičky (je jich 19) jsou roztroušené po celém městě a každá z nich vám může zadat jeden úkol, po jehož splnění si zpřístupníte jedno z několika bonusových aut. Ty nejsou klasického rázu, ale jedná se třeba o vysoce rychlé závodní formule (v jednom případě vypadá jako raketa na kolečkách), obrněný vůz nebo terénní vozy. Takže i po dohrání normální hry se můžete ještě několik dní skvěle bavit ztřeštěnou jízdou po městě a plněním ještě bláznivějších úkolů (například přejet most s nejpomalejším autem ve hře, při čemž vás ze vzduchu bombarduje vzducholoď…téměř nemožné). Kam se poděla chytrost?Dostáváme se k největší slabině hry Mafia, tím je inteligence nepřátel i obyčejných civilistů. Moc rád bych oboje označil za bezproblémové, ale bohužel. Nepřátelští mafiáni se neumějí schovávat když nabíjejí, úskoky používají jen jednou za čas a vůbec se hráče nesnaží nijak překvapit. Krýt se za auto a vyčkávat až jim naběhnete před hlaveň je asi tak jediné. Škoda slov, v tomto ohledu by si Mafia zasloužila urychleně nějaký patch, který by vše vyřešil. Protože ani inteligence civilistů není nijak zázračná. Nejvíc mě naštvalo, že řidiči aut sedí a sedí a vy jim mezi tím střílíte do oken, prostřelujete pneumatiky a nic. Ujet neumějí, ani nic jiného. Bída, bída. O něco lepší je to už s policisty, kteří jen tupě nečekají až postřílíte plku ulice, ale hned jak uvidí vytaženou zbraň, jdou po vás. To samé platí i při jízdě na červenou, způsobení dopravní nehody nebo při vysoké rychlosti. Při běžných dopravních přestupcích vás čeká jen zdržení a zaplacení pokuty, až za držení zbraně, střelbu nebo opravdu hodně vysokou rychlost (dobově se myslí tak 70km/h a více po městě) vás při chycení čekají klepeta, v horším případě kladení odporu rovnou zastřelení. Divné ovšem je, že když nepřátelští mafiáni dřímají v rukou samopaly a vyprazdňují jeden zásobník za druhým, nikomu to nepřijde a policisté reagují jen na prohřešky hráče, docela nerealistické. Audio vizuální hostinaHudba použitá ve hře přesně vystihuje dobu, ve které se Mafii odehrává. Klidné, místy lehce neposluchatelné melodie vyhrávají po celou dobu a podle mě se až moc často opakují. Ostatní zvuková kulisa je v naprostém pořádky, v přístavu troubí lodě, na ulicích sviští větřík a troubí auta apod., není co vytknout. O grafice je snad zbytečné nějak dlouze psát. Použití nejmodernějšího motion-capture spolu se snímáním pohybu tváře a úst při mluvení, excelentně synchronizované s mluveným slovem, to vše zaručuje to nejlepší. Modely všech postav jsou výtečné, obzvlášť těch hlavních. Auta jsou nádherní vymodelované, lesknou se a mají na sobě i ty nejmenší detaily. Po grafické stránce pak hra působí ještě více jak skvělým zpracováním. Tomu odpovídají i lehce nadprůměrné hardwarové nároky, při nižších detailech, kdy hra vypadá stále úžasně, si zahrajete i maličko méně výkonných počítačích. Rozhodně doporučuji shlédnout okolní screenshoty a přesvědčit se o nesmírných vizuálních kvalitách Mafie.Zbraně a autaZbrojní arzenál, bez toho by asi žádný pořádný dlouho nepřežil. K dispozici zde jsou počáteční velice účinné a osvědčené „přesvědčováky, že ty peníze je opravdu lepší odevzdat“ jako baseballová pálka a ocelový boxer. O něčem jiném to už je s prvním koltem, jehož vylepšené verze magnum a „detective special“ přijdou taktéž vhod. Na drsnější prácičku je tu klasická brokovnice i verze s upilovanou hlavní. Do nejvíce náročných akcí se hodí pravděpodobně nejvíce legendární samopal Thompson. Mimo to ještě možná použijete zápalné lahve, granát a odstřelovací pušku. To co se mi na zbraních nejvíce líbilo bylo jejich přebíjení, ne jako v jiných hrách. Zde při vyměňování zásobníku přijdete o všechny zbylé náboje, na jejichž místo přijdou nové z nového zásobníku. Mafia obsahuje výběr několika desítek různých aut, všech možných typů a výkonů. Při samotné hře pak zajisté oceníte technický postup doby a nové plechové miláčky schopné jet do kopce vyšší rychlostí než 5km/h. Tím pádem ve hře najdete vůbec první „prskolety“ startující dobrou půlminutu, tak i sportovně zaměřená vozidla (včetně sanitky, hasičského auta, pohřebního apod.). Design jednotlivých automobilů je výborný. Je libo prostřelit pneumatiku nebo rovnou ustřelit celé kolo? Rozmlátit kapotu a vyrazit čelní sklo? Vše je možné. Vše jednou skončíA máme tu závěr a konečné shrnutí. Mafia: The City of Lost Heaven je prvotřídní produkt nesporných kvalit. Nebýt několika menších chybiček a bugů, bylo by vše ještě o nějaký kousek lepší. Zklamala mě hlavně AI nepřátel (leckdy i přátel, když se bezhlavě vřítili do křížové palby a já musel kvůli jejich smrti celou misi opakovat) a takové detaily jako levitující mrtvoly, ustřelený hydrant nebo velice mnoho předdefinovaných věcí. Měl jsem v úmyslu napsat objektivní recenzi, snad se mi to povedlo. Ale kdybych měl psát recenzi ihned po dohrání Mafie, nejspíš bych se neudržel a v jednom kuse ze sebe chrlil samé superlativy. Emotivní příběh je bezchybný, ztvárnění města rozmanité, vozový park rozsáhlý, náplně misí neotřelé a velice hratelné, grafika a český dabing přejdu beze slov, super, skvělé a perfektní. Lidem z Illusion Softworks skládám svou poklonu. Něco tak perfektního jsem opravdu nečekal. Teď už jen zbývá očekávat nějaký ten opravný patch a multi-player update. A pro ty, kteří se pídí po každé novince a zajímavé informaci o Mafii mi nezbývá než doporučit jistě nejlepší českou fan stránku na této adrese, kde najdete skutečně tolik zajímavostí, které by jste se nikde jinde nedočetli (víte, že v Mafii je i motorka? A možnost hrát za UFO?). Takže ještě jednou a pořádně – děkujeme za Mafii !!!! EpilogAni to vše nemohlo dopadnout jinak, vše bylo již od počátku jasné, ale podívat se pravdě do očí bylo těžší než dělat, že se nic neděje a dále si razit cestu nelehkým životem. Už jsem se naučil, že ten kdo chce vše a nejlepší, riskuje ztrátu toho nejcennějšího, a kdo je až příliš skromný, nikdy nedostane nic…každý si musí jednoho dne vybrat.

folder_openPřiřazené štítky

Paradise Cracked

access_time04.květen 2020personRedakce

Dnes vám přinášíme podrobný pohled na cyberpunkové RPG Paradise Cracked, které si bere vzor z takových velikánů, jako jsou Matrix, Blade Runner či Neuromancer.Paradise Cracked je nová takticko-bojová RPG hra, která vznikla v Rusku pod hlavičkou firmy Mist Land. Hned vám vysvětlím, proč jsem záměrně napsal vyšla – protože v Rusku je již hra opravdu na obchodních pultech přesně rok a právě teď se pro ni dělá datadisk. U nás se o distribuci postará Cenega a pokud si hru chcete trošku oťukat, zajeďte si na letošní Invex, kde bude její předváděčka. Nyní vás uvedu do tajů příběhu, tak jak jsem ho slyšel od bájného hackera na jednom z uzavřených chatů.Svět po mnoho let trpěl díky přelidňování a znečišťování životního prostředí. Až přišla chvíle, kdy vědci sestrojili CyberBrain – superpočítač, který měl učinit přítrž globálním problémům a zastavit přelidňování matičky Země. Měl na zemi vytvořit učiněný Ráj.Lidé se nemuseli o nic starat. Trávili většinu svého času v kyberprostoru, kde dováděli, rybařili, chatovali, ovšem vše se odehrávalo za tlustými „zdmi“ virtuální opony. Stroje zastaly všecičku práci. Zdálo se, že se konečně lidská utopie stává realitou, o které tak dlouho snili...Ovšem tento zdánlivě líbezný proces zastavil lidský vývoj – nikdo už nic nemusel vynalézat, nikdo nemusel pracovat, lidé nemuseli přemýšlet – proč taky? Žili přeci v Ráji. Superpočítač začal vyhodnocovat věci, které se mohou zanedlouho přihodit lidskému druhu a brzy došel k závěru, který jen málokdo tušil – populace se začala rapidně snižovat a I. Q. lidí se neustále zmenšovalo – lidstvo pomalu, ale jistě upadalo do záhuby. A proto se CyberBrain rozhodl pro velký experiment...Hráč se ocitne v kůži mladého hackera, který pobýval v kyberprostoru a z nudy se mu podařilo prolomit šifrovaná data. Uložil si je proto na disk, v domněnce, že vzhlédne k lepším zítřkům a pochlubí se přátelům. Bohužel pouhopouhých pár minut po tom, co provedl tuto záviděníhodnou činnost, se ozve řev policejních sirén, klepání na dveře a … a to už by stačilo, nechcete přece, abych vám prozradil celý příběh, že ne?? Radši se tedy podíváme na grafickou stránku hry. Grafika je sice trošku staršího vzhledu, ale i tak svému účelu slouží více než dobře. A navíc komu by to vadilo, když sci-fi RPGček a vůbec cyberpunkových her je na PC jako šafránu? Jak jste si již z okolních screenshotů jistě všimli, pohled na hlavního hrdinu a jeho partu bude fungovat tak, že kamera bude zavěšena za jejich zády. Tou si můžete herní prostředí libovolně přiblížit, oddálit nebo s ním rotovat a prohledávat tak různá zákoutí. Samozřejmostí je viditelná změna vybavení a výstroje. Herní mapy jsou dosti rozsáhlé a dobrou grafiku navíc umocňuje plno všemožných detailů.Zvuky a hudba, to je esence, která vám při hraní život zpříjemňuje nebo naopak. Naštěstí u této hry zvítězila první volba. Ba co víc, autoři nám prozradili, že bude hrát v celkovém konceptu hry stěžejní úlohu. Však taky aby ne, když si soundtrack z Paradise Cracked v Rusku vysloužil ocenění Nejlepší herní soundtrack roku 2002. Hudební složka hry má něco kolem hodiny, tak jsem zvědavý, jestli by se nenašlo třeba nějaké to CD vyloženě ze soundtrackem u nějaké té speciální edice (pokud ji tedy Cenega plánuje). Teď se moje neutronové oční sítnice zaměří na herní systém a koncept. Hra Paradise Cracked je plně tahovou záležitostí a to je podle mého názoru velice dobře, neboť se tak předejde akčnímu běsnění typu Diablo a spol. Již v úvodu vám prozradím, že celá herní mapa je rozdělena na hexy, po kterých se hráč se svoji družinou pohybují. A nejen oni. Ve hře se vyskytuje mnoho dopravních prostředků - robotů či jiných zařízení, které hráč může ovládat. V městské části nechybí třeba tramvaje, které jezdí samy a také se pohybují po hexech. V partě cyberpunkových dobrodruhů může být maximálně šest členů, kteří jsou plně ovladatelní a staráte se o ně stejně jako třeba u RPG hry Baldur’s Gate – tedy plně jim můžete hrabat do batohu, určovat, jakou výzbroj a výstroj si navlečou a tak dále. Každý člen vaší party používá k nabíjení zbraně, chození, útoku či sbírání výbavy akční body. RPG elementy v případě Paradise Cracked hrají opravdu stěžejní roli. Vámi ovládané postavy mají vlastnosti jako u jiných RPG s výjimkou některých speciálních pro cyberpunkové prostředí.Předně je to samozřejmě síla, která určuje počet akčních bodů, maximální zátěž, kterou postava může nést a v pozdější fázi hry také schopnost postavy nést těžké zbraně. Dále obratnost. Ta určuje, jak hráč rychle spotřebovává akční body. Samozřejmě platí čím vyšší obratnost, tím menší úbytek akčních bodů. Přesnost určuje pravděpodobnost zásahu při střelbě. Reakce je velice důležitou vlastností pro snipery. Při průběhu nepřátelského kola dokáže hráč s vysokou reakcí přerušit kolo a podniknout protiútok. Inteligence se hodí samozřejmě hlavně hackerům, a to v jejich pronikání zabezpečovacími systémy a nabourávání se do cizích sítí. Na vyšší úrovni může hacker ničit vnitřní elektroniku robotů či nad nimi převzít kontrolu. Řízení různých dopravních a bojových prostředků poskytne hráčovy plno zábavy, ale také užitečnosti. Co třeba říkáte na takový těžký tank ve vašich rukou? Každá postava má k dispozici spoustu dalších dovedností, z nichž uvedu pár jen heslovitě. Tak například ochrana před ohněm, před elektřinou, zdraví nebo dohled. U cyberpunkových her nesmí v žádném případě chybět implantáty a různě cyber-vylepšeníčka vašeho elektronikou prolezlého těla. Pokud hráč použije nějaký implantát, už se ho nezbaví. Proto se při volbě implantátu musíte nejdříve pořádně rozhodnout, který vám bude nejvíce k užitku.Herní svět je rozdělen do velice rozsáhlých čtyř částí (Low Town, High Town, Sky Town, Space Station), každá přitom obsahuje velké množství herních map. Mezi herními mapami se hráč může libovolně přesouvat. Do některých se však dostane pouze po splnění určitých questů, které bude dostávat od přehršle NPC postav. Děj bude nelineární a s tím souvisí i různé zakončení hry. Autoři slibují kolem šedesátky zbraní – od pistolí, automatů, brokovnic a raketometů až po futuristické energetické zbraně jako je plasmová pistole a další druhy hi-tech zbraní.Blížíme se k závěru našeho preview. Musím uznat, že tato hra vypadá velice slibně, i když je už pomalu rok stará. Naštěstí jsou už problémy s lokalizací překonány a hra u nás oficiálně vychází příští týden. Čekání nám Cenega vynahradí plně počeštěnou hrou za pohodovou cenu 599 Kč. Já vám mohu hru jen vřele doporučit – navštivte letošní Invex a podívejte se na předváděčku Paradise Cracked.

folder_openPřiřazené štítky

GameCenter.cz - Syberia II

access_time13.květen 2020personRedakce

Kdo hrál původní Syberii, jistě si vzpomíná na krásný příběh, nádhernou grafiku a líbeznou Kate. Nabízí Syberia II to samé nebo dokonce ještě více?Jedna zapadlá hospůdka v RomansburguPrvní díl Syberie zaujal mnoho hráčů krásným příběhem a sympatickou Kate, která se měla postarat o odkoupení továrny Volbergových. Přes všechny trable při její cestě za dědicem továrny, Hansem Volbergem, se konečně dostala k „cíli“ – našla samotného Hanse a po životním rozhodnutí hodila vše za hlavu a vydala se dlouhou cestou k bájnému ostrovu na Sibiři – Syberii. Mnozí z vás již jistě tuší, že kde končila jednička, začíná druhý díl. Pojďme se tedy teple obléknout a vydat se na kouzelnou cestu do samotné Syberie.Dialog mezi dvěma bratry - jeden zlý a druhý tupý ;)Ihned po spuštění hry vás uvítá skoro stejné menu jako v předchozím díle s tím rozdílem, že pro hráče, kteří se nějakým neznámým způsobem nedostali k jedničce, je nachystán příběh prvního dílu v kostce a nehrozí tak dezorientování hráče. Již po pár minutách hraní Syberie II je patrný rozdíl. Ano, dámy a pánové, je jím živější prostředí, které nám v Syberii tolik chybělo. A protože se Syberie II odehrává na dalekém zamrzlém severu, nebude o animace sněhu nouze. Možná si říkáte, co na těch poletujících vločkách vidím, ale ten pocit poznáte sami, až si Syberii II spustíte a zahrajete. Nejde ovšem pouze o poletující sněhové vločky či padající sníh ze střech. Při své pouti narazíte i na hbité veverky a poletující ptactvo. Vaše první zastávka bude zapomenutá vesnice Romansburg. A tady je patrný další rozdíl – Romansburg je sice jenom vesnice, ale již při jejím průchodu potkáte daleko více lidí než v celé původní Syberii. Se všemi bohužel nejdou vést dialogy, ale alespoň to nevypadá, jako kdybyste se ocitli ve městě duchů. Příběh plynule navazuje na předchozí díl a Kate se tak vydává vlakem do bájné Syberie. Doprovází ji přitom strojvůdce/automat Oscar, který je nyní vybaven telefonní jednotkou a Kate mu tak může kdykoliv během hry zavolat. Na pozadí hlavního příběhu, v němž se Kate se stařičkým Hansem snaží dostat ke svému cíli, se odehrává jiný příběh. Příběh, který vám ukáže tupost hlavy šéfa právnické firmy. Kate se nevrátila v jedničce s podepsanými papíry a její šéf za ní posílá detektiva, aby ji našel a přemluvil k návratu do New Yorku. Škoda je, že jak tento příběh na pozadí náhle začne, tak i rychle končí a navíc se Kate ani nepotká s vyslaným detektivem. Fascinující pohled na klášterní výtahPři své pouti se však potká s mnoha podivnými, báječnými, milými a zlotřilými lidmi a zavítá například do kláštera, vesnice Romansburg, v níž ještě vládne tvrdá komunistická ruka, podívá se také do Youkalské osady a jiných nádherných lokací. Kate již při průchodu sněhem či blátem zanechává viditelné stopy a po průchodu louží se utvoří na hladině kola – není to sice nijak důležité, rozhodně to ale potěší. Syberie II se však nevyhnula jedné docela nemilé záležitosti – hluchým lokacím. O co jde? Modří již vědí, ale pro ty ostatní - jedná se o lokace, ve kterých při jejich průchodu nemusíte nic dělat a jen projdete do další lokace. Bohužel se designéři mohli poučit z prvního dílu a v pokračování tento neduh vynechat. Škoda. Úkoly jsou logické a jejich plnění běží jak na pásu. Ani se nestačíte divit a hra dostane takový spád, který občas zastaví jen pár hádanek. Ty ale také nejsou moc těžké, takže nezoufejte. Trošku mi ovšem vadí, že je Syberie II kratší než jednička, ale co se dá dělat. Syberie II se od své předchůdkyně díkybohu nijak výrazně neliší, a tak můžete počítat s předrenderovaným pozadím a 3D objekty. Vše vypadá nádherně a hra se ovládá stylem point&click;, takže žádná radikální změna ve stylu Broken Swordu 3 se nekoná. Viditelný rozdíl je u videosekvencí, které jsou krásnější a častější. Stejný zůstal i herní inventář se záložkou na dokumenty. Menší rozdíl je ovšem již u notesu, z kterého zadáváte otázky k právě probíhajícímu rozhovoru. Oproti jedničce zde dochází k postupnému ubírání otázek a hráč tak ví, kterou otázku si ještě nezvolil. No nepřipomíná vám to Rudé náměstí? ;)Dabing a zvuky jsou opět na vysoké úrovni a tvůrcům tímto skládám pochvalu. Při průchodu lokacemi tak uslyšíte nádherný zpěv ptáčků, skučení větru či štěkot vašeho nového čtyřnohého přítele Youkiho. Ano, Kate dostala do opatrovnictví kamaráda, a tak se nebudete při průchodu hluchými lokacemi nudit – Youki je prostě k zulíbání sladký a neustále dovádí. Hudba je velice příjemná a hodí se do daných lokací. Nejvíce se mi ovšem líbily mužské chorály v klášteře nedaleko Romansburgu. A nyní se již dostáváme k samotnému dabingu. Dabing je velice kvalitní a nijak nevybočuje z celkového zpracování, které je na vysoké úrovni. Možná by mohlo být těch promlouvajících postav trošku více, ale nic se nemá přehánět. A jsme na samém závěru recenze. Jak tedy Siberia II dopadla? Hra je velice příjemným zpestřením adventurního žánru. Má krásnou grafiku, perfektně odvedené zvuky a dabing, příběh, který vás vtáhne a nepustí. Na druhou stranu krátká hrací doba na plusu nepřidá, stejně tak jako přímočarý děj. No co, i tak Siberia II hrdinně vybočuje z průměru a stává se horkým želízkem na adventuru roku 2004.

folder_openPřiřazené štítky

Výsledky vyhledávání v sekci Playstation hry na dotaz bohužel

Playstation 4

access_time05.duben 2020personRedakce

Recenze Nová generace konzolí, to je období zvláštní, specifické. Musím se přiznat, že příchod Xboxu 360 a Playstation 3, jsem před těmi lety sledoval celkem z klidného zázemí a chladnou hlavou. Ponořen do hraní "must play" titulů na Playstation 2, po mém přerodu z PC scény (skrz PSP) jsem nějak nechytl tu nemoc a v klidu očekával, že si jednou koupím PS3. Jenže ouha, Sony tehdy udělalo několik špatných kroků, několik odkladů a reklama na Gears of War, způsobila, že jsem si na vánoce rozbalil Xbox 360. Xlive.cz jsem tehdy znal, ale pouze pasivně, zaregistroval jsem se a stále pasivně četl než přišel zlom a podzimní sraz, na který jsem dorazil. V tu chvíli se vše změnilo a ze singl konzolisty jsem se stal "sociálním" a objevil taje Xbox LIVE, což později vedlo k mému přerodu do pozice admina/přispěvovatele, ale to už zacházím moc do detailů.Nyní je to jiné, Xbox 360 mi dal hrozně moc a jako už starý kus železa, na poměry PCčkáře neuvěřitelně starý hardware, musí být vystřídán a proto je tu nová generace. A je tu launch nové generace konzolí, který proběhl ve světě v listopadu loňského roku. Do té doby proběhlo několik launchů od Nintenda a handheldu od Sony, ale až nyní je to ten launch s velkým "L", dvou hlavních mainstreamových herních zařízení. A ejhle, byl jsem posazen do role, kdy jako fanoušek Xboxu 360, jsem měl s Xbox One problém od smolné prezentace na E3 (do té doby jsem byl stále pro něj rozhodnut) a jak většina z vás ví, u mě zvítězil Playstation 4. A tento problém jsem neřešil sám, tudíž naše do této doby Xbox komunita má v sobě víc hráčů na PS4 než by se mohlo zdát, tudíž proč nezačít psát i o této krabici, která nám dává zábavu, tento web je postaven na skupince lidí a nemá cenu se zbytečně diverzifikovat. Zvlášť nyní, kdy tato generace je si velmi podobná jak hardwarem, tak nabídkou software, exkluzivní tituly už nejsou takovými taháky a aktuálně vede nabídka multiplatformních titulů. Takže hurá do toho, vítám vás u mého shrnutí poznatků o Playstation 4, za poslední 3 týdny používání.KonzoleTak začneme samotnou krabicí, hned první co vás napadne po rozbalení je, jak je konzole malá. Sice jiný tvar, ale rozměry konkuruje PS3 super slim a i Xbox 360 slim. Opravdu dlouho nebyla konzole v první své iteraci, tak pěkně nadesignovaná a stylová, šíkmé hrany, půl matný, půl lesklý plast. Uprostřed při čelním pohledu oddělené drážkou po celém obvodu, která skrývá Blu-ray mechaniku a 2x USB 3.0 porty vepředu. Na rozhraní dvou typů plasů jsou zapuštěné dotykové tlačítka na zapnutí konzole a vyjmutí disku, které občas na mé ruce nechtějí reagovat.Zezadu najdeme komplet sadu konektorů, které bychom očekávali. Power konektor standardního typu, jelikož má PS4 zdroj uvnitř, tak lze pouze odpojit PS3 a zapojit PS4 do stejných kabelů a jste ready. HDMI, optický výstup, ethernet a proprietární konektor pro PS Eye Camera. Toť vše, nic víc, nic nevystupuje, vše je uhlazené a schované. Konzole vypadá opravdu nenápadně, nechce si krást pohled návštěvy uprostřed vaší hifi soustavy, je spíše nenápadná a vkusná. Teď jen záleží na tom, zda vám vyhovuje nenápadnost nebo byste raději, aby na první pohled křičela next-gen je tu. Co se týče vnitřností, ty jsou v režii AMD - chipová sada Jaguar, obsahující dvě čtyř-jádrové CPU jednotky na architektuře x86-64 (PC architektura), GPU s 18ti výpočetními moduly, to vše podporované 8GB GDDR5 RAM paměti. Ano není to high-end PC, které můžete postavit, ale zase takové high-end PC nepostavíte za 11 tisíc Kč. Z hlediska hardware to bude mít tato generace těžší, přechod od RISC operační sady na CISC má svá specifika a uvidíme co nám přinesou dále. Rozhodě se z hlediska trojice PC-PS4-XONE ulehčila práce vývojářům a mohou vycházet z jednoho základu, pro všechny tři hlavní platformy. OvladačDualshock, to je ikonická věc celého systému Playstation od ovladače k PS1 až po ovladač PS3. Bohužel ovladač u PS3 byl soubor počátečních špatných rozhodnutí, které později se podařilo dotvořit do celkem funkčního celku. Bohužel ergonomie nebyla přítomna prakticky vůbec, konkávní klouboučky páček a triggerů, bylo téměř něco nepochopitelného. Naštěstí zde máme Dualshock 4, který se inspiroval u vítěze minulé generace - Xbox 360 ovladači a přejímá od něj spoustu šikovných triků a přidává své vlastní.Ergonomie se zlepšila, ovladač do mých, relativně malých rukou, padne jako ulitý a ne moc odlišně od 360tkového. Důležitou vlastností DS4 je, že má symetrické rozložení páček, oproti tomu co známe z Xboxu. Tudíž jsou obě páčky na dolní středové části ovladače, nyní jsou více od sebe, tudíž se palce moc nenatahují doprostřed ovladače. Kloboučky páček jsou mnohem lépe upravené a nejsou zakulacené ani klouzavé, což byl problém na PS3, ale stále si nemohu pomocit, že tvar páček u X360 byl nejlepší (zvyk). Jediné, že guma vypadá, že se velmi snadno ošoupe a už se mi podařilo nehtem udělat rýhu, při frenetické hře. Směrový kříž je klasický, čtveřice oddělených tlačítek a tlačítka XO∆□ již nejsou analogová, jelikož tuto funkci téměř nikdo ve hrách nevyužíval. Standardní bumpery tzn. L1 a R1, jsou větší a příjemně zaoblené, triggery - jedna ze zásadních věcí je perfektně zpracovaná a rozhodně lepší než u 360tky. Jsou velké, příjemně konvexně prohnuté a s plynulým chodem. U FPS her fungují báječně, závodní hru jsem zatím neměl možnost vyzkoušet.No a nyní k exotickým věcem ohledně ovladače. Zapomeňte na tlačítko Start, u Sony si řekli, že je to přežitek a máme zde tlačítko Options. Tudíž přichází opravdu divné situace, kdy vám hra píše "Press Option to Start game", ano je to u multiplatformových her, ale působí to úsměvně. Options funguje ve většině her jako Start tlačítko, ale v menu konzole vyvolává kontextové menu k příslušné položce. Z hlediska ergonomie je Option strašně malé tlačícko na přechodu tvaru ovladače a stále bojuji s tím si zvyknout jej rychle zmáčknout. To samé je tlačítko Share, které slouží ke sdílení a o něm bude zmínka v jiné kapitole článku, toto tlačítko se nachází na opačné straně od Option, tudíž u směrového kříže. Mezi těmito tlačítky je relativně velká dotyková plocha, která zároveň je jedno velké tlačítko. Dotykovou plochu zatím mnoho her nevyužívá, např. v Killzone: Shadow Fall volíte tahem mezi čtyřmi funkcemi vašeho OWL drona, v CoD: Ghosts zase stisknutí tlačítka zobrazí v multiplayeru skóre tabulku a neptejte se mě, jak dlouho jsem nadával, že tam na to není tlačítko, než mi SerHashut poradil. Další specifickou a kontroverzní věcí je obrovské světlo mezi trigery, to efektně ukazuje, že hráč přihlášený na konzoli je hráč číslo 1 = modrá, hráč číslo 2 = červená atd. Bohužel se toto světlo také dokáže nepříjemně odrážet v TV a nebo svítit celou dobu při nabíjení přes noc a dělat celkem velké světlo. Co je problém, toto světlo nejde vypnout a v principu pro systém bez kamerky nemá žádný význam - kromě Killzone, kde ukazuje barvou zdraví postavy. Posledním specifikem ovladače je reproduktor, ten je umístěn uvnitř ovladače a je schopný vytvořit příjemné efekty u her. Tak například v Resogun se vám ozve na startu každého levelu "Save last humans" přímo z ovladače, dodává to opravdu cool prostorový efekt a doufám, že jej budou schopni vývojáři někam posunout. U Killzone zase při nalezení audiologu vám je předčítán z ovladače, což působí opět velmi efektně.Zbytek co ovladač obsahuje je celkem standardní, pohybový akcelerometr, který lze perfektně využít k psaní zpráv a textů. Vibrace jsou samozřejmostí. MicroUSB kabel slouží ke spárování s konzolí a nabíjení ovladače. Přední 3,5mm jack umožňuje připojení přiloženého mono headsetu, který je celkem průměrné kvality - zvuk je v pořádku, přepínač na vypnutí mikrofonu by mohl být lépe dostupný po slepu, tenký kabílek nemůže vydržet déle než pár měsíců. Nejhorší je sluchátko, které v uších prakticky nedrží - horší tvar pecky jsem dlouho neviděl. Teoreticky půjde do ovladače připojit jakýkoliv headset, který má zvuk i mikrofon v jednom jacku. Bohužel aktuálně neexistuje způsob jak nastavovat citlivost mikrofonu, tudíž je použití jiných headsetů dost omezené. Ještě jsem vyzkoušel oficiální In-Ear PS Vita headset, ten funguje stejně jako bundlovaný, jen má dvě sluchátka, takže můžete poslouchat komplet hru bez zvuku z TV a perfektně drží v uších (cena cca 250Kč). Rozhodně musíme čekat na podporu obecných bluetooth headsetů. Co je docela špatné je baterie ovladače, ta je proprietární uvnitř bez možnosti výměny a její výdrž není opravdu nic extra, osobní tip je, že se bude pohybovat kolem šesti hodin (po několika nabití se zvedla než byl první dojem) a to opravdu není mnoho.DashboardTedy hlavní menu Playstation 4 myslím nemá žádný název, z toho důvodu mu budu říkat tak jak jsme zvyklí "dashboard". Asi největší změna od PS3, které mělo tzv. XMB (Cross-media-bar) a vyznačovalo se značnou nepřehledností a nelogičností různých nastavení, tak menu PS4 je krok kupředu. Po zapnutí a prvotním nastavení, vás přivítá dlaždicovité menu, které má tři úrovně vertikálně a mnoho horizontálně. Co si pod tím představit, začneme vertikálně. Ve středním prostoru máte čtvercové velké ikony, které reprezentují hry nebo případně aplikace (web browser), při najetí na každou z nich se pod ní objeví spodní vrstva, kam jde páčkou ovladače přejít a prohlížet aktuality z příslušné hry a další informace. Specifická je aplikace What's New, která vám v dolní části ukáže stream aktivit vašich přátel a novinky z PSN.Pokud najedete úplně nahoru, zvýrazní se horní lišta dashboardu, která se dá přirovnat k Xbox Guide, které se zobrazovalo po stisknutí Xbox tlačítka na ovladači. Máte zde PS Store, notifikace, přátele, zprávy, párty, profil, trofeje, nastavení a vypnutí. Projdeme si postupně jednotlivé položky této podstatné nabídky. Už pouze při najetí do horní lišty vidíte část informací z té "podaplikace", tudíž ještě než kliknete na Friends, tak vidíte prvních pár přátel co hraje atd. PS Store bude mít svou vlastní kapitolu, takže dále. Notifikace jsou vše co se vás týká a konzole vás na něco chce upozornit. Tudíž dostanete pozvánku do hry, tak je v notifikacích, to samé jsou zprávy a různé informace z her. Dále trošku na první osahání nelogicky se zde nachází Download, kde vidíte průběh stahování updatů, demoverzí, her atd. Bohužel k plně fungujícímu download managementu to má daleko a zde musí Sony velmi zapracovat. Dále je zde také Upload, kde můžete sledovat, jak se vám vaše save informace uploadují pravidelně do cloudu nebo vaše fotky na Twitter/Facebook. Celkově notifikační služby potřebují více tweakování od Sony na základě podnětů od hráčů. Například nejde zapnout notifikace, že se připojil někdo z vašich přátel, což je věc, na kterou jsme docela zvyklí z Xboxu. A další mírné nelogičnosti, které se zde dají najít. Položka Friends je celkem standardní, umožňuje přidávání přátel, vidět online a co hrají, všechny přátele, hráče, které jste potkali atd. Co je špatné je, že nelze nijak přátele sortovat, což při maximálním počtu 2000 přátel může být problém. Zprávy, zde není co řešit, klasické textové nebo audio zprávy, zgrupované do konverzací. Výhoda je, že si můžete psát s přáteli i přes aplikace na chytrých telefonech. Párty, konečně má Playstation herně nezávislý chat pro 8 lidí jako to známe z Xboxu. Funguje to stejně, navíc lze psát v rámci party ještě zprávy. Profil, opět velmi výstižné, máte zde vše co se týká vašeho PSN profilu atd., to samé je v případě trofejí. Trofeje se synchronizují při spuštění této miniaplikace a pak vidíte seznam her a příslušných trofejí. Co je dobré, že vidíte jak PS4 tituly, tak vaše PS3 a Vita tituly, takže komplet, je zde také tlačítk pro porovnání s přáteli.Nastavení, no co zde, všemožné nastavení v jednotlivých kategoriích. Myslím, že je uspořádané celkem logicky a více přehledně než u PS3. V položce vypnutí zvolíte možnost vypnutí konzole - Stand by (konzole je v úsporném režimu, stahuje updaty a nabíjí ovladače), Turn off (úplně vypnuté). Toť vše o horní části menu. Co je podstatné, tak je jedno zda jste ve hře, stiskem tlačítka PS vám bleskurychle naskočí celý dashboard aniž by se hře cokoliv stalo (v závislosti na vývojáři hry, buď se zapauzuje hra nebo pokračuje dále), je to v principu multitasking s tím, že lze mít jen jednu aplikaci spuštěnou na pozadí. Tudíž zde není potřeba Guide menu, protože máte dostupný celý dashboard aniž byste vyskočili ze hry, výborné. Občas se sice dash při spuštěné hře zaškobrtne, protože přece jenom výkon je převeden na jiné starosti, když běží hra. Co nemohu opomenout je psaní zpráv a textů, díky polohovému senzoru DS4 lze zapnout pohybový výběr znaků a od první chvíle jsem si jej zamiloval jako příjemnější zadávání textu než klasické "šipkování" po virtuální klávesnici. V tomto režimu se vám zobrazí kurzor a nakláněním DS4 jím létáte po klávesnici - rychlé - intuitivní a celkem přirozené. Bohužel je škoda, že podobné ovládání kurzoru není například v internetovém prohlížeči, který sice neoplývá rychlostí, ale pro někoho využitelný být může. Toť asi vše co se o dashi dá říci, není to takový luxus jako u Xboxu, který díky NXE předstihl svou dobu, ale je to znatelný posun v rámci rodiny PlayStation. Mediální funkce jsou jak je známo dost nepoužitelné, ale to by měl změnit budoucí update, který by měl přinést podporu formátů přehrávaných z flash paměti nebo důležitou podporu DLNA serverů.SdíleníNová věc, které se v této generaci nevyhneme je sdílení. Ano svět se přesunul na sociální sítě a i když to některým z nás nemusí sedět, je tomu tak. Proto jak jsem psal v kapitole o ovladači, tak máme nové tlačítko Share. To je napevno spojené s hlavním menu konzole a může mít několik nastavení jak se chovat - jsou tři možnosti stisku - ťuknutí, podržení a dvojité ťuknutí. V dashboardu jde nastavit, která akce vám na příslušný typ stisku bude vyhovovat. Akce jsou tři - vyvolání menu pro sdílení, ťípnutí screenshotu a spuštění nahrávání videa. Menu pro sdílení vám nabídne další tři akce - můžete uploadovat video, sdílet screenshot a nebo vysílat hru, projdeme si vše postupně.Sdílení screenshotu je nejjednoduší akce, kterou můžete udělat. Každá hra má svou složku, kam se ukládají screeny, které tlačítkem vytípete a vy si jen zvolíte, který chcete sdílet. Pak jen vyberete zda na Facebook či Twitter, napíšete zprávu a je to. Co je trošku omezující, že při focení screenů, nemá tlačítko Share v systému moc velkou prioritu, takže típnutí momentky, která trvá půl vteřiny je prakticky nemožné.Upload videa je věc, kterou jsem nemohl vyzkoušet do konce, protože aktuálně lze uploadovat videa pouze na zuckerblikovu sociální síť

folder_openPřiřazené štítky

Výsledky vyhledávání v sekci Magazín na dotaz bohužel

Pokrok počítačových her aneb byznys je všude

access_time13.květen 2020personRedakce

Oblast počítačových her se dynamicky rozvíjí a rychle roste, bohužel však ne vždy k našemu prospěchu a naše herní srdce často skomírá nad výsledkem.Počítačové hry již mají za sebou nějakou tu historii a za posledních 10 let se z her stal dokonce i výborný komerční produkt schopný tvořit slušné zisky. Zatímco na počátku devadesátých let se hry prodávaly svým nápadem a originalitou, dnes vítězí zejména přepracované starší tituly s vyšperkovanou 3D grafikou a vykradeným nápadem z jiné hry pod hlavičkou silného distributora, který se díky silnému marketingu postará o slušné obraty. Popravdě řečeno jsem veskrze zklamán vývojem v herní oblasti. Pozoruji vývoj již více než deset let a v posledních letech zaznamenávám jakýsi úbytek nápadů a přehršel dalších a dalších klonů a kopií. Aneb trh ovládá už i hry a nic není víc, než utržené peníze...Velmi dobře si vzpomínám, jak jsem svého času pařil a propadl závislosti na legendární strategii UFO: Enemy Unknown. Na svou dobu naprosto originální nápad, kombinace tahové a budovatelské strategie a promakaný, neustále se vyvíjejí příběh mě dostal natolik, že jsem pár týdnů nemyslel na nic jiného, než na UFO a cizáckou bázi. Dodnes tuto hru považuji za jednu z nejlepších her vůbec a občas si ji musím znovu celou zahrát. Bohužel musím konstatovat, že jsem zatím nenašel jedinou hru, která by jí dokázala přinejmenším konkurovat. Právě na počátku devadesátých let se utvořily základní žánry počítačového hraní a základní vzorové hry, na jejichž základních kamenech jsou položeny i hry konkurenční. Učebnicovým příkladem budiž kategorie 3D akčních her s průkopnickým Wolfensteinem 3D. Na tehdejší dobu naprostý unikát, první hra ve 3D prostředí. Vzpomínám na svého bývalého spolužáka, který každý výstřel ze samopalu prožíval slastnou rozkoší, a s orgastickým úžasem se kochal pohledy na odlétávací fašisty v hnědé uniformě. Vývoj šel rychle kupředu a světu byl představen Doom. Grafika si výrazně polepšila, 3D prostředí už bylo opravdu třírozměrné akorát ještě ty postavičky byly jen jako rozmáznuté plivance na obrazovce. To vyřešil Quake a zdá se to být dokonalé.To byl však velký omyl, to nejlepší bylo teprve za dveřmi. Rok 1996 znamenal skutečný průlom ve vývoji počítačových her díky fenoménu 3D grafický akcelerátor. Ze hry zmizely čtverečkové pixely, textury se nádherně rozmázly bilineární filtrací a do hry se konečně dostaly efekty, které umožnily dostat počítačovou hru na úroveň reality okolního prostředí. Lidské oko se kochalo grafickými detaily a novými vymoženostmi, které umocnily pocity a atmosféru hraní minimálně o třídu výše. Prakticky všechny žánry her byly převedeny do 3D prostředí a dalo by se říci, že zde je černý milník, který rozpoutal obrovský byznys a honbu za penězi. Vzpomínám si, když jsem doma spustil první hru na své nové 3Dfx Voodoo kartě. Šílel jsem radostí, když jsem hrál Turoka a nevěřil jsem svým očím, co počítač dokáže vyprodukovat. Postupem času ovšem člověku dojde, že ta zábava byla jen díky té špičkové grafice a nikoli díky hře samé. Hry zkrátka bohatě začaly zneužívat toho, co jim herní hardware umožnil.Na scénu nastoupil Quake2 v celé parádě a od této doby se začalo masivně licencovat a klonovat. Trh začaly zaplavovat různorodé 3D akce položené na licenčním Quake či konkurenčním Unreal grafickém enginu. Originalita na bodu mrazu, nové nápady nevidím, herní motivy se trapně opakují a předělávka střídá předělávku. Můžeme jmenovat: Sin, Blood, Requiem ale i opěvovaný Return to Castle Wolfenstein či nadcházející Doom 3. Poslední dobou mám zkrátka pocit, jakoby se vývoj zastavil. O špičkovou originální hru dnes již člověk nezavadí. Snad jen česká hitovka Operation Flashpoint, úctyhodná strategická 3D akční simulace války a komplexního válečného souboje je vzácnou výjimkou, že to přeci jen jde. I přesto, že hra má své nesporné chyby, hráč se zde setkává s tak komplexní hrou, jako snad nikdy předtím. Boje na třech rozlehlých ostrovech, absolutní možnost volného pohybu, možnost ovládání všech dostupných dopravních prostředků, rádiová komunikace mezi vojáky, strhující válečná atmosféra, dokonalý editor misí a výborná grafika. Snad jen interaktivní válečná kampaň mi tu chybí. Pravdou je, že Flashpoint není pro začínající zelenáče, nicméně pro opravdové herní nadšence je to nekonečný klenot se spoustou nepřeberných možností.Vývoj her se zkrátka svázal s pokrokem výkonu procesorů a grafických karet. Vždyť se podívejte kolem sebe. Co je originálního v novém Wolfensteinovi? Zhola nic, akorát nový 3D kabát. Možná Medal Of Honor: Allied Assault se pokusil o rozčeření vody novými nápady, ale zas až tolik jich nebylo. Jinak má člověk pocit, že hraje pořád jedno a to samé. Stejně tak vezměme v úvahu sérii hokejů NHL od EA Sports. Každoročně NHL kritizujeme za chyby v hratelnosti, inteligenci soupeře, brankářích a stejně nám na podzim nachystají novou verzi s pouze kosmetickými změnami a zmiňované chyby stále zůstávají. Proč se více snažit? Netřeba, konkurence neexistuje, nic lepšího pod sluncem není. Hry se prostě staly klasickým zbožím jako každé jiné a jde jen o to přidat si na krabici cedulku NEW jako to dělávají výrobci pracího prášku. Všude člověk slyší, že klonování je zakázáno, ale v herní oblasti to zřejmě neplatí. Škoda.

folder_openPřiřazené štítky

Výsledky vyhledávání v sekci Herní příslušenství na dotaz bohužel

HW News - ATI konečně vede

access_time04.duben 2020personRedakce

Čip samozřejmě disponuje vylepšenými funkcemi předchozích Radeonů jako je HyperZ III (vylepšená práce s pamětí) nebo Smoothvision 2 (FSAA a antialiasing). Kromě vylepšených starých funkcí přináší jednu novinku do oblasti přehrávání videa, kde má ATI opravdu dobrou pověst. Jmenuje se Videoshader a umožňuje využívat pixel shadery při přehrávání videa. Např. funkce Fullstream odstraňuje klasické čtverečky vznikající při přehrávání nekvalitního videa, což mi připadá jako konečně opravdu užitečná funkce.Podstatný je pro nás hlavně výkon, který se už povedlo několika serverům prověřit. Bohužel Ati zatím neschválilo zveřejňování testů úplných testů a povolilo pouze procentuální vyjádření výkonu oproti konkurenci. Výkon oproti GeForce 4600 se hodně liší v závislosti na testované hře a zapnutých funkcích (antialising, anizotropic filtering apod). Podle testů serveru AnandTech je Radeon v Jedi Knightovi 2 stejně rychlý jako GeForce, v Unreal Tournamentu 2003 má přibližně 125-140% výkonu GeForce, v Serious Samovi 2 dosahuje až 150%. Rozdíly ve výkonu se zvyšují spolu s náročností výpočtů - čím vyšší rozlišení, tím větší rozdíl. Při zapnutí 4xAntialiasingu je nový Radeon dokonce dva a půlkrát rychlejší oproti Geforce 4600 v Unreal Tournamentu 2003 a Quake 3 Areně v rozlišení 1600x1200x32bit. A to s nedodělanými drivery, které nakonec v ATI udělali úplně od začátku a nenavazovali na drivery starších Radeonů, jak tomu bylo doposud.ATI dokázalo, že Nvidia není neporazitelná, ale kdo ví na jak dlouho. Karta ještě není v prodeji - předpoklad je asi za 30 dnů v USA (takže u nás tak nejdřív na konci prázdnin) a cena samozřejmě není zrovna lidová - 399 dolarů.PS: malá perlička - zprávy o nutnosti externího napájení nebyly liché - karta musí být navíc připojena na stejný typ konektoru, na který se připojuje třeba HDD. Viz. obrázky na AnandTechu.ATI Radeon 9000/9000Pro - DirectX 8.1 za rozumnou cenuATI se vydala po vzoru SiS také na cestu levných karet s podporou DirectX 8.1. ATI Radeon 9000 vychází z čipu Radeon 8500 a je určen pro běžné hráče. Karty jsou samozřejmě oproti Radeonu 8500 trochu ořezané, ale není to zas tak hrozné. Stejně jako Radeon 8500 má 4 renderovací pipeline, ale každá zvládá jen jednu texturu za cyklus (Radeon 8500 umí 2). To snižuje výkon karty ve hrách využívajících multitexturing (např. UT2003 má používat někde až 4 textury). Byly ale také provedeny menší optimizace u pixel a vertex shaderu zvyšující výkon. Také byla přidána funkce Videoshader použitá u Radeonu 9700 a karta tedy umí vyhlazovat čtverečkování při přehráváni videa (viz. obrázky na AnandTechu). 

folder_openPřiřazené štítky

o Nintendu Wii DS GameCube a dalších

access_time05.duben 2020personRedakce

NintendoNintendo je velkým hráčem na poli herního průmyslu již dlouho dobu. Hned první plnohodnotný herní systém této společnosti – NES se stal legendou a prodeje celosvětově dosáhly na nějakých 60 milionů kusů. S dalšími systémy už to šlo trochu z kopce SNES (49mil), N64 (33mil), GameCube (21,5mil). Prodeje tedy klesaly, příchod Sony a její Playstation nakonec zařízl N64 a tak naposledy mělo Nintendo nejprodávanější konzoli před dlouhými 14 lety. Kdo by byl na začátku roku 2005 (uvedení DS na trh) řekl, že bude do dvou let nejziskovější videoherní společnost s nejvíce prodanými konzolami? GameCube už byla skoro mrtvá, u DS se čekala vzhledem k HW výkonu PSP spíše druhá pozice na trhu a – ejhle.Nintendo Wii - launchNa trh bylo „Wiičko“ vyznačující se oproti konkurenci zejména přelomovým ovládáním a nižším HW výkonem uvedeno na konci roku 2006 (19. listopadu US, 2. prosince JAP a 8. prosince Evropa). Kdo čekal, že si konzoli koupí pár nadšenců, se těžce mýlil. Konzole zmizely z prodejních pultů rychlostí blesku a každá další várka byla rozebrána dlouho dopředu. Nakonec sliby Nintenda o tom, že Wii bude nedostatkové zboží minimálně do konce ledna, nebyly tak úplně pravdivé – konzole se totiž (minimálně na západ od nás) špatně sháněla ještě půl roku po uvedení na trh.KonkurenceWii má na trhu dva konkurenty – prvním z nich je PlayStation 3, který v US a Japonsku byl na trh uveden takřka ve stejný čas jako Wii. Konzole se nakonec ale překvapivě příliš dobře neprodává, což je dáno zejména velmi vysokou cenou a ještě horší dostupností her než u Nintenda Wii. K této chvíli se prodeje odhadují zhruba na 4 miliony kusů, což je o něco více než 1/3 prodejů Wii. Druhou konkurenční platformou je xbox360, ten se na trh dostal o rok dříve než konkurenti a vypadá to, že toho více než lépe využil. V době launche konkurentů již byl na trhu zaběhlý, měl prodáno cca. 5milionu kusů a v současné době své konkurenty překonává zejména dostupností mnoha kvalitních her. X360 by zajisté byl ještě úspěšnější, ale konzervativní japonský trh ho nedokázal přijmout.Úspěch WiiKlíčovou otázkou je, co vlastně za úspěchem nové konzole stojí. Nintendo se vydalo jinou cestou a místo superdrahé mašiny s revolučním hardwarem uvedlo na trh konzoli s výkonem zhruba jako 2 GameCube a velice nízkou cenou (vím, že Vám to tak nepřipadne, ale svět není jen ČR, kde je Wii předražená). Právě cena se v kombinaci s ovládáním pohyby stala základem úspěchu nové konzole – ta je totiž velmi zajímavá i pro tzv. – „casual“ hráče. Tedy takové, které nebaví zkoumat hodinu ovládání a ani u her neprosedí 5 hodin denně. Právě pro ty se stala největším tahákem přibalená hra Wii Sports, kterou opravdu pochopí každý do 5 minut a co víc – snad každého ihned chytne a baví ho (vím to, Nintendo Wii jsem nějakou dobu předváděl :o). A konečně záhy po letním překonání 10milionů prodaných kusů bylo 12.9 na financial times oznámeno, že se Nintendo Wii stalo nejprodávanějším současným systémem.Vývoj A nesmíme také zapomenout na jednu důležitou věc - a tou jest atraktivita konzole pro vývojáře. Wii je v tomto směru proti konkurenci unikátní zejména ve dvou směrech. Konzole má architekturu velmi podobnou GC a tak se vývojáři nemusejí učit nové věci jako je optimalizace pro 7-jádrový cell u PS3, není nutné mít skvělé hi-res textury atd. Vývoj se tím extrémně zlevňuje a vyvíjet pro Wii si tak mohou dovolit i menší týmy. Bohužel to ruku v ruce také jde s tím, že se objevuje mnoho konverzí z PS2 (Godfather) nebo PSP (Medal of Honor: Heroes 2), případně se pro tyto systémy vyvíjí společně a pohybové možnosti konzole nejsou plně využity. A druhou věcí jsou vysoké prodeje Wii, kterými se konzole stává pro vývojáře velmi atraktivní, protože čím více prodaných kusů konzolí, tím větší je šanci, že si vaši hru - i když to může být úplný odpad - někdo koupí. Navíc to opravdu nevypadá, že by prodeje v budoucnu měly polevovat. Vývojáři ale zatím - řekl bych - Wii úplně nepochopili a tak spousta her konzoli neumí správně využít. Stejné to ale bylo i u DS a tak doufejme, že co nejdříve se dočkáme pořádných titulů i od third-party vydavatelů.FinanceJak jsem již poznamenal výše, tak Nintendo je na tom v současnosti nejlépe v celé své historii. Jeho hodnota dokonce již překonala hodnotu Sony a řadí se tím mezi 10 největších japonských společností. Kromě toho BigN vydělává na Wii již od první chvíle (zatímco jak Sony, tak MS musejí své konzole dotovat) a to - $13 v Japonsku (berte ale že Wii sports je prodávána samostatně a téměř každý tamní majitel Wii si ji koupil) , $49 v USA a konečně $74 v Evropě.BudoucnostDneškem ale nic nekončí, Wii už je „hodně profláklé“, znají ho miliony lidí po celém světě a Vánoce se blíží. Pokud Nintendo nezaváhá a dokáže vyrobit dostatek konzolí, aby stíhalo zásobit vánoční trh, tak má reálnou šanci na konci fiskálního roku (březen) mít na kontě prodaných přes 20 milionů kusů Wii a tím za rok a něco dorovnat celkové prodeje své předchozí konzole GameCube za celou dobu (6let). Prodeje by také měly podpořit tituly chystané na trh (Metroid 3, Smash Bros. Brawl, Mario Galaxy). Dlouhodobě se již předpoklady analytiků liší. Většina předpovědí (bereme ke konci životního cyklu této generace) většinou končí tím, že nakonec stejně zvítězí Playstation 3, ale rozhodně už dominace Sony nebude taková jako v dobách PSX/PS2. Zajímavý je například rok starý článek na hrej.cz, kde se například podle Strategy Analytics očekává 18 mil Wii prodaných do roku 2012. Jakýsi přehled předpokládaných prodejů najdete například zde, kde můžete najít například aktuální (max. pár měsíců staré) předpokládané celosvětové prodej konzole do konce roku 2008, kde už Wii vede. Nintendo Wii - 32.1 million (37%)Xbox 360 - 30.4 million (35%)Sony PS3 - 24.5 million (28%)

folder_openPřiřazené štítky