Výsledky vyhledávání v sekci PC hry na dotaz celkem

Colin McRae Rally 4

access_time01.duben 2020personRedakce

Již počtvrté přichází tohle rallye na naše monitory. Co asi přinese nového? Poučili se autoři z loňských chyb? Nejedená se jen o další nepovedenou konverzi. Prozatím můžeme posuzovat podle nedávno vydané demoverze.Tak za padesát let se již hry nebudou hrát na počítačích nebo na konzolích pod televizemi. Už nebudou žádné funící krabice doma pod stolem, ale zařízení, které si jednoduše nastřelíme do hlavy. Na takovém BrainStationu však budou nadále vycházet tituly, které hrajeme dnes jako Fifa2050, Nhl2050, NFS29 či Doom XI. No, ale to teprve bude. :-)) Dnes máme jiný rok a před námi je testování hry, která vychází již ve čtvrtém pokračování. Podaří se však přijít s něčím novým tak, aby to nebylo to samé co minule jen s vylepšenou grafikou? Dámy a panové přinášíme vám první dojmy z dema hry Colin McRae Rally 4. Hén fole héén, hen, hen. CMR4 má být ve znamení reality a nových efektů. Hráč má mít pocit, že je skutečným závodníkem a jeho vůz se chová jako opravdický závodní speciál. Samozřejmostí je grafické vylepšení vozů a krajiny samotné. Rozroste se počet tratí, které jsou rozprostřeny do nejrůznějších států. Začněme ale hezky po pořádku. SoutěžeV demu můžeme okusit tři úseky, každý z jiného státu. Je tu noční jízda na mokré vozovce v Japonsku, prašná klasika v podobě závodu v USA a na závěr jedna rychlá etapa z lesy pokryté krajiny Finska. Tak akorát na to, abyste se příjemně naladili na nadcházející díl Colin McRae Rally 4. V plné hře bude k dispozici šampionát, ralley, erzeta a rychlý závod, ve kterém pojede náhodně vybranou trať. Všechny soutěže jsou rozděleny do podkategorií dle druhu vozů. Celkově bude pro hráče připraveno 48 tratí z 8 zemí světa (Finsko, Švédsko, USA, UK, Řecko, Austrálie, Japonsko a Španělsko). A tak to dopadne, když naviguje ženská. Pravá je levá. :-)KáryK dispozici jsou vozy s náhonem na čtyři či na dvě kola, cestovní káry a upravené speciály kategorie B. Zatímco v prvních dvou kategoriích narazíte na současné tovární speciály Subaru, Citroënu, Fordu, Mitshubishi nebo Peugeotu, které se prohánějí světovým šampionátem. V kategorii B se pak ukrývají předělané skvosty s pěkně nadupanými motory jako Audi Q Sport, Ford RS200 či Lancia 037. Závody těchto speciálů byli velice oblíbené v osmdesátých letech, ale z důvodu bezpečnosti byli zakázány. Celkem narazíte v plné hře na 20 automobilů plus nějaké ty bonusy. Nechybí nám něco? V demu se tvůrci snažili ukázat co lze z letošního Colina vyždímat. Orientovat se v jednotlivých nabídkách nebude hráčům znalým série dělat sebemenší potíže. Navíc je vše oděno do slušivého kabátu. Vezměme tedy Xsaru, kterou nám dávají autoři k dispozici a vrhněme se na jednu z nabízených erzet v USA, Japonsku nebo Finsku. Pokud si nevíte rady při vybavení vašeho auta, nechte tuto činnost na počítači. Nevyplatí se ovšem tuto položku nějak odbýt, protože vlastnosti auto a chování jsou na navolení velice závislé. Fyzikální model je zcela neúprosný a chování auta je velice přirozené (alespoň dle mého pocitu, nikdy jsem však rallye nejel). Protože každá trať je jiná, chová se i auto jinak. Nad míru patrné je to při závodu na mokrých cestách při Japonské etapě. Jakmile vyjedete z tratě, na které lze (dobře obutý) vůz slušně kontrolovat, byť jen jedním kolem do bahna, ihned to poznáte. Kolo začne podkluzovat a vůz se dle toho začne chovat. To samé platí i při prasklé gumě nebo když vám uletí kolo. Auto to prostě táhne na jednu stranu. Díky dobře provedenu fyzikálnímu zpracování tak konečně ubylo nepřirozených smyků, do kterých se auta často dostávala v předchozích dílech. V klidu, to pojede taky. Kolo sem, kolo tamS fyzikálním provedením souvisí i model poškození vozu, který je doveden skoro k dokonalosti. Podle toho jak jedete, tak se i opotřebovává vaše autíčko. O tom, jak moc, se můžete přesvědčit z okolních obrázků. Skla praskají, karosérie se deformuje, kola odpadávají, a tak dále. S trochou zručnosti lze v pohodě vůz přestavět na jiný model. S poškozeným motorem, který se přehřívá se při troše snahy do cíle dá dojet a bez pneumatik to jde také. Každé poškození a srážka vás však něco stojí. Ať je časová ztráta nebo zhoršené jízdní vlastnosti. Aby však hráči nebyli naprosto bezradní a měli vůbec šanci dojet do cíle v rozumném čase můžete si míru poškození nastavit. Závodník tuhý chléb má. Poškozování však má své mouchy, na které jsem v demu narazil. Urvat kolo ze závěsu se mi podařilo hned při první jízdě. Jelikož do cíle toho moc nechybělo a navigátor naznačoval něco v tom stylu, že on tu rezervu měnit nebude, rozhodl jsem se dojet do cíle i bez pravého předního kola. Vím, že speciál pro rallye je opravdu silný, ale jet rychlostí 69mph na třech kolech (tj. asi 110 km/h) je pro mě trochu silné kafe. Další deformačním kiksem je interaktivita s okolním světem. Svodidla nelze prorazit což je vcelku pochopitelné, pásku protrhnete a reklamy také lze zbourat, ale malé stromky a značky vás jednoduše zastaví. Myslím si, že hliníkovou trubku o průměru 15cm prostě autem přerazíte. Možná, že tento problém autoři ještě odstraní. Vidíš, že to jelo!

folder_openPřiřazené štítky

Historie počítačových her – 2. díl

access_time02.duben 2020personRedakce

Tak jsme už u dalšího dílu tohoto tématu. Dnes si řekneme něco o sedmdesátých letech minulého století. V minulém článku jsem sliboval 70. ale i 80. léta, ale nakonec jsem se rozhodl jen pro sedmdásátá léta. 80. létům bude věnován speciální díl. Takže jdeme na to.70. létaV 70. letech vzniká mnoho dalších konzolí. Dále vznikají ale nejen domácí konzole, ale i konzole do hospod.První takovou konzolí je konzole s názvem „Galaxy Game“, která byla vyvinuta v roce 1971. Hrála se na ní hra podobná hře Spacewar.Později vznikla konzole podobná konzoli Galaxy Game, jmenovala se Computer Space. Tato konzole už se stala rozšířenější. Poté bylo vydáno několik dalších herních konzolí.V roce 1972 se společnost Atari rozhodla pro vydání nové herní konzole na které bude fungovat hra „Pong“. V této hře proti sobě hráli dva hráči a pinkali si s balónkem. Nakonec se prodalo zhruba 19000 těchto konzolí, takže se konzole stala velice oblíbenou. Stále vycházeli nové vylepšení této hry.V roce 1976 vzniká hra pod názvem Death Race. Cíl této hry byl jednoduchý – přejíždět gobliny. Díky této hře se začalo ve společnosti o videohrách více mluvit. Pokud si chcete tuto hru vyzkoušet přesměruji vás sem: http://www.roguesynapse.com/games/death_race.php. Hra by měla fungovat na počítačích s operačním systémem XP. Na 64 bitovém Windows 7 mi nefunguje.V roce 1978 ale přichází hra, která se stala hodně rozšířenou. Jde o hru Space Invaders, která byla vyvinuta společností Taito. Díky této hře začalo vyvíjet hry mnoho dalších společností. Ovládali jste zde vesmírnou loď, stříleli jste po vetřelcích. Vetřelci se však bránili a stříleli po vás také. Tato hra už byla však narozdíl od minulých celkem propracovaná, měla dobrou grafiku a byla celkem zajímavá.Chtěl jsem do tohoto dílu přidat i 80. léta, ale nakonec jsem se rozhodl, že jim budu věnovat také jeden díl. Takže příští díl bude nejspíš o 80. letech. Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny

folder_openPřiřazené štítky

Historie počítačových her – 3. díl

access_time02.duben 2020personRedakce

Tak jak jsem slíbil dnes si řekneme něco o 80. letech. Jelikož šel vývoj technologií dopředu vznikalo také mnoho nových her. My si tedy nebudeme říkat všechny, které vznikly. Řekneme si ty podstatné hry z 80. let. Vznikaly nejen 2D, ale už i 3D hry.80. létaUrčitě všichni znáte známou hru Pac-Man, které vznikla právě v roce 1980. Tato hra byla vyvinuta japonskou společností Namco. Za celou dobu prodeje se prodalo téměř 300000 automatů s touto hrou.V roce 1981 vzniká hra Donkey Kong ve které byl poprvé vidět i Super Mario. Jentak pro zajímavost – Super Mario se dříve jmenoval Jumpman. Je vidět, že grafika už byla o dost lepší oproti hrám z dřívějších let.V roce 1982 vzniká jedna z prvních propracovanějších 3D her – Pole Position. Narozdíl od předchozích 3D her tato byla barevná, nikoliv černobílá. Hra fungovala na rozlišení 256 x 224 pixelů. Musela fungovat na výkonnějším hardwaru, protože byla celkem náročná.Dále vznikla v roce 1982 hra pod názvem Zaxxon. Tato hra byla také trojrozměrná. Byla to první hra s izometrickou grafikou. Později vzniklo, ale i mnoho dalších her s izometrickou grafikou.Dále vzniká hra Mario Bros a Donkey Kong Junior, další dva díly. Šlo o pokračování Donkey Konga. Ve třetím díle – Mario Bros byl JumpMan přejmenován na Maria.V roce 1983 vznikají jedny z prvních síťových her. Jde o hru Snipes, což je nejspíše první síťová komerční hra určená pro osobní počítače. Tato hra sloužila k otestování nových počítačových sítí.V roce 1984 vznikla hra s názvem Maze War, což byla také síťová počítačová hra, která sloužila výzkumným přístrojům. Dále vznikla síťová PC hra Spasim, což byla trojrozměrná simulace vesmíru.V roce 1987 vzniká hra Maniac Mansion vyvinutá společností LucasArts. Byla to vlastně adventura. Hlavní postavou byl Dave. Dále jste si mohli vybrat dvě postavi ze šesti. Každá postava uměla něco jiného.Mezitím vznikalo samozřejmě mnoho dalších počítačových her. Já jsem se zmínil o těch nejznámějších, i když nejspíš ne o všech. V příštím dílu se podíváme na 90. léta a pak ještě uvidím zda budu psát něco o roku 2000 a dále. Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny

folder_openPřiřazené štítky

ALFA Antiterror

access_time04.duben 2020personRedakce

Smutná realita dnešní doby je, že se vedou války, které nejdou prohrát, ale ani vyhrát. Globální problém, který dříve většina vnímala spíše okrajově, se stává žhavým tématem posledních let. Každý už ví, co je terorismus.Píše se rok 1984. Teroristé jsou stále významnějším a rozšiřujícím se problémem celého světa. Za železnou oponou se mladý ruský poručík dostává k možnosti připojit se ke speciální jednotce, které byla určena právě pro boj s teroristickými skupinami. A tady hra začíná i pro vás.Podle prvních informací a sebechvalných slov autorů, by se mělo jednat o hru, která nás překvapí svou koncepcí. Bude zde totiž neustálý časový tok a budeme ho muset respektovat, což žádná taktická hra zatím neukázala s takovou precizností, jako tomu bude u Alfy.V první fázi dostanete vaše podřízené a udělíte jim příkazy, které budou vykonávat, poté stisknete GO a naskytne se vám třiceti sekundový pohled na to, co jste před chvílí naplánovali. Jde tedy o jakési video, do jehož průběhu nebudete už moci zasahovat a jenom se budete kochat, případně si rvát vlasy, jak jste to hezky naplánovali. Abyste se v tom mohli trochu vyžívat a nebo do detailu zkoumat své chyby, tak bude možné tuto sekvenci zpomalit a různě přetáčet. Takhle to zní dost šíleně a strašně nudně. Autoři se však nechávají slyšet, že tomu tak zajisté nebude díky preciznosti detailů, kterých je ve hře spousta. Dalším oživením by měla být možnost multiplayeru, kde se budou moci utkat americké Delta Force proti ruským Alfa. Možnost hrát za kdekoho je dneska ale celkem běžná, takže to si dovolím trošku shodit a říct, že tohle nikoho asi neohromí. Co je zajímavější je fakt, že tvůrci neváhali pozvat na konzultace při vývoji této hry veterány KGB a současné členy ruských Alfa. Vedoucí projektu Vitaly Shutov je sám bývalý člen ruských speciálních jednotek, kde plnil úlohu snipera. Proto bychom mohli brát řeči o maximálním realismu vážně, neboť poznámky typu, že se vám liší trajektorie kulky podle toho jaké je zrovna počasí, mají hlavu a patu. Díky příslušnosti Vitaly Shutova se můžeme těšit na zákulisní zajímavosti ze světa Ruska. Hra bude probíhat po misích, během kterých se vám bude rozšiřovat výbava a budete sbírat zkušenosti. Hlavní dějovou linií bude příběh důstojníka KGB (později FSB - Federal Security Service) během jeho krušných let, kdy došlo k přeměně USSR na Rusko. Potom zde budou mise, jež půjdou hrát odděleně od ostatních a ty nám nechají nahlédnout do světa ruských tajných služeb MVD (Ministry of Domestic Affairs), GRU (Supreme Intelligence Department), Special Guard apod. Poslední informací ohledně misí je, že část z nich bude věnována slavným protiteroristickým jednotkám jako jsou GIGN, GSG-9 a SAS.Nit času se této hře začne odmotávat v roce 1984 a prázdná špulka se vám vykutálí někdy v dnešních dnech, tj. rok 2004. Jak jsem již naznačoval v úvodu, tak budete sledovat příběh mladého oficíra z Alfa teamu. Začnete 1984, dále válka v Afghánistánu a budete končit jako plukovník v dnešních dnech. Mise jsou datovány na Afghánistán (1984-1988), kolaps USSR a vlna terorismu zaplavující Rusko, první válka v Čečensku (1994-1996), mezinárodní invaze teroristů do Dagestánu (1999), druhá válka v Čečensku (1999-2000) a vyslání mezinárodních sil do Afghánistánu (2001).Lokace se budou samozřejmě lišit svým prostředím, tak jako tomu je ve skutečném světě. Hory si užijete v Afghánistánu, města v Čečensku a zimní kaňony zase v Gruzii. Pokud se trošku zajímáte o dění ve světě, nebude pro vás problém poznat tyto lokace třeba podle toho, že jste je už někdy viděli v TV a nebo o nich četli v novinách. Podle ročních období by se daly mise rozdělit na zimní, letní a hodně podzimních kousků. Vliv počasí bude mít dopad na to, jak budou jednotlivé mise probíhat. Déšť tlumí hluky, mlha je naopak zesílí. V noci nebudete vidět i na velmi krátké vzdálenosti, zatímco ve slunných dnech si budete muset dávat pozor na vlnění vzduchu, které přes své teleskopické hledí zajisté uvidíte a bude vám odvádět koncentraci stejně tak dobře jako opravdovým sniperům. Díky tomuto jevu se dá ale schovat celkem blízko nepříteli, protože přes zvlněný vzduch jste také méně vidět. Běžná mise bude mít velikost asi 200x200 metrů, ale třeba ve skalách se to může rozrůst do hloubky, kde posledním podzemním patrem bude desáté. Každý voják bude mít možnost rozvíjet svoje základní vlastnosti, které jsou mu přiděleny již na začátku hry. Budou zde rozdělení na specialisty – sniper, průzkumník, inženýr a chlápek pro boj v poli. Zbraně budou odpovídat specializaci vojáka. Celkem v misi budeme mít k dispozici max. čtyři teamy po čtyřech mužích, přičemž v každém z nich bude velitelem ten, kdo bude mít nejvíce zkušeností. Náplň misí se bude hodně lišit. Některé budou přímočaré a půjde o to, někam se „prostřílet“, jindy zase můžete mít k dispozici jen dva snipery s tím, že budete muset vybrat vhodné místo a trefit se jedinou ranou. Potom zpátky k evakuačnímu bodu. Na řadu přijde i záchrana rukojmí. Ze zbraní si v roce 1984 vyzkoušíte AKSU-74, SVD a RPG-7, v dnešních dnech budete třímat v rukou jejich poslední modely – VSK, AK-103,V-94,RPO-A. Dále potom hromada všemožných granátů. Z obranných prostředků jsou zde opět granáty, tentokráte ovšem s uspávacím plynem a šokové. Dále pak helmy, vesty a noktovizory. Jelikož nebudeme mít možnost ovládat jednotky přímo, tak jak jsem psal v úvodu, tak většina z toho bude záviset na AI jak vašich, tak nepřátelských jednotek. Bude se využívat všech možných nerovností terénu, schovávat se za předměty, potom jednotlivci mají také nastaveno jak moc agresivně se budou chovat apod. Engine autoři piplají tak, aby se v něm daly uplatnit všechny ty krásné vychytávky jako je fakt, že kulka ze sniperky má svou dráhu, která není rovná, má svou parabolickou trajektorii, která se změní když střelíte přes řeku apod. Bude podporovat Hyper-threading, takže kdo má novější procesor, tak má celkem výhodu. Pokud jste viděli poslední videa z HL2 a líbilo se vám, jak se objekty chovají realisticky, tak na podobnou věc se můžete těšit i tady. Uvidíme jak se autorům povede prosadit jejich „tahový“ systém, jinak by hra mohla být hodně povedená co se detailů ve zpracování týče. A nakonec jednu zajímavost – v multiplaeru, kde se budou moci hrát i mise typu „co kdyby“ si budete moci zahrát misi, kdy sovětské jednotky vpadly na území Československa. Datum vydání je plánováno na Q1 2004.

folder_openPřiřazené štítky

Star Wars: Republic Commando

access_time04.duben 2020personRedakce

Když se řekne "LucasArts", tak se vám musí ihned vybavit fantastický svět Hvězdných válek. K tomu si připojte ještě slůvka "3D akce", "propracovaná" a "nádherná", a máte hrubou charakteristiku této hry...Kdysi dávno v jedné galaxii daleko, daleko odsud vznikla trilogie jistých dokumentárních filmů o životě, nesnázích, ale i potěchách nejen různých ras a národů roztodivných živočichů, ale předně jejich významných členů. Tyto dokumenty byly dopraveny na nejmodřejší planetku ze Sluneční soustavy, kde vzbudili velký ohlas nejen mezi odborníky na slovo vzatými, ale hlavně mezi laickou veřejností. Tato následně několikerým opakovaným shlédnutím a zejména pak nákupem upomínkových předmětů souvisejících s danou tematikou přispěla k tomu, že se onen známý dokumentarista vydal se svou hvězdnou posádkou opět do oné galaxie, aby nám přinesl novou sérii hýbajících se obrázků…Ač by vás úplně první verze scénáře o Hvězdných válkách pravděpodobně moc neuchvátila, jejím přepracováním a vhodným doplněním vzniklo jedno z nejpozoruhodnějších sci-fi všech dob. Na tento úspěch pak Georgie Lucas navázal ve všech dalších dílech, kterými neustále rozvíjel již tak bohatý svět. A jelikož mezi první a druhou trilogií založil herní studio LucasArts, můžeme si tohoto světa užívat i na počítači. Her se SW tématikou se můžeme dočkat snad každý rok, a ani letos tomu nebude jinak. Kromě strategie Empire at War to bude akce Republic Commando, o které si dnes povíme. No a při čtení následujících řádek můžete začít stahovat objemné demo (419 MB).Harry Potter a vězeň z KashyyykuAč se to nemusí zdát při pohledu na obrovskou velikost instalačního souboru, demo nabízí pouze jednu misi. To je sice standard, ale na tu velikost je to asi málo, jak si jistě mnozí říkáte. Mohu vás však potěšit, mise je docela dlouhá, čímž se velikost dema částečně kompenzuje…Celá hra je zasazena do období Války klonů, což je partie odehrávající se od druhého dílu nové trilogie, která je de facto chronologicky před trilogií starou :o) Ale to jistě víte. Mise na planetě Kashyyyk začíná ve výsadkové lodi, která je obsazena „kloními vojáky“. Přesněji řečeno se jedná o vaši skupinu borců, která se vydala osvobodit velitele odbojných Wookiees, mocného Tarffula. Toho zajali s impériem spříznění otrokáři, jež hodlají směnit partyzány za truhlu plnou dukátů. Jelikož si rebelové nemohou dovolit ještě více zhoršovat nepoměr sil při nadcházejícím střetu s Impériem, leží tento důležitý úkol právě na vašich bedrech.Jak se všeobecně ví, hra nebude přesně kopírovat děj na filmovém plátně, ale půjde vlastní cestou s tím, že jisté styčné body zůstanou zachovány. Fanoušci SW světa by si ji rozhodně neměli nechat ujít už proto, že bude mapovat i slepá místa mezi jednotlivými filmy (první) trilogie, a dotvářet tak komplexní svět. A už podle dema je jasné, že děj bude poutavý a nebudou mu chybět zvraty…Jeden za všechny a všichni na jednoho! Nejdříve to byli Čtyři mušketýři, poté Bylo nás pět a nakonec i samotný Pán prstenů nás přesvědčil, že v jednotě a početnosti je síla. Do začátku ale nedostanete pod palec brigádu hobitů, nýbrž tři speciálně vycvičené vojáky, kteří svou sehraností připomínají elitní protiteroristické jednotky našich pozemských bezpečnostních složek. Těm sice za normálních okolností můžete zadávat pouze jednoduchou sadu příkazů (najdi a znič, seřadit, hlídat pozici atd.) a jako taková hra nepůsobí nijak zvláštně, ovšem tak tomu není. Jelikož je hra naskriptovaná, tak umožňuje vlastně všechny bojové situace obohatit prvkem velení a možnosti výběru. To znamená, že pokud po cestě objevíte jakékoliv harampádí nebo kryt, za který se dá schovat, a při zaměření tohoto objektu se objeví hologram vojáka znázorňujícího určitou akci, můžete zadat příkaz některému z vašich kolegů a ten bez prodlení zaujme požadovanou pozici. Tím pádem si ale taktéž můžete být jisti, že na vás čeká parta borců snažících se z vás nadělat deset malých do školky…Další věcí, kterou v jiné hře asi jen tak nenajdete, je řešení zdravotní problematiky. Váš tým i vy samotní jste prakticky nesmrtelní, jelikož používáte vesmírnou sci-fi magii. V praxi to znamená, že pokud se někdo z vašich členů dostane do velkých problému a nakoupí až moc, zůstane ležet na zemi. Nepřátelé si ho nevšímají, ale on není mrtvý. Po skončení bojů ho můžete nadopovat nějakým medipackem a voják je celkem fit. Nejprve jsem to moc nechápal, dokud jsem se do podobné situace nedostal sám. V takovém případě jste totiž bezvládní, rozmaže se vám vidění, zpomalí reakce a nemůžete střílet. Jako velitel však stále můžete udílet rozkazy – buďto pokračovat v boji s tím, že počkáte na jejich skončení a pak vás někdo uzdraví, nebo si zavoláte helfra už v průběhu bojů, čímž ale dotyčného taktéž vystavíte nepřátelské palbě bez možnosti jejího opětování. Po uzdravení ale máte jen necelou polovinu života, a lékárničky jsou zatraceně daleko.Vizuální peckaJak je u her z dílen LucasArts známo, disponují skvělou grafikou. Zde, ač nebyly k vidění světelné meče, jsem byl stále uchvácen. Už samotný pohled je něčím zvláštní. Díváte se totiž vlastně z přilby vojáka, což možná není na první pohled patrno, ale logicky to pak vysvětluje všechny zobrazované informace. Taktéž je možno si přepínat mezi dvěma módy vidění (denní/noční), což však v demu není třeba používat. Další parádička je při používání zbraní, které zcela korespondují s nádherným světem SW. A jak by taky ne, že… ? :o) Zvuky jako by přímo vypadly z filmu, jejich kvalitu taktéž není třeba zmiňovat. Prostě po audiovizuální stránce se jedná o špičkovou hru… Už se opravdu těším, až se práce na hře dokončí a začne se prodávat. Opravdu stojí za to, soudě podle dema…

folder_openPřiřazené štítky

Mafia:The City of Lost Heaven

access_time05.duben 2020personRedakce

PrologMnohokrát jsem jen tak ležel na pohovce a uvažoval jakou cenu má asi takový život jako je ten můj, brzy jsem to zjistil. Mnohokrát jsem se v noci probouzel nervózní, s oroseným čelem přemýšlejíc nad obsahem svých nočních můr, realita byla nakonec ještě drsnější. Mnohokrát mě napadaly různé myšlenky o tomto světě, ve kterém skoro vše už dávno ztratilo svou původní hodnotu, ale to nejhorší jsem měl poznat až později. Mnohokrát jsem po večerech přemýšlel o své budoucnosti, o tom co bude dál, odpověď na sebe nenechala dlouho čekat. Být taxikářem ve třicátých letech nebylo nic snadného, světová krize postihla snad všechny bez výjimky a takoví jako já to měli tím pádem v mnoha ohledech ještě těžší než doposud. Stále jsem toužil po nějaké zásadní změně, snil jsem o krásných věcech a čekal na zázrak. Jednoho dne se ale všechna naděje vypařila, šance na lepší život zmizela během okamžiku. Uvědomil jsem si, že jsem na nesprávném místě v nesprávnou chvíli a litoval jsem toho jako ještě nikdy ničeho předtím. Zaplést se do přestřelky mezi znepřátelenými mafiány nebyl zrovna ten můj sen. Tenkrát jsem ovšem měl jen dvě možnosti a já si vybral tu výhodnější. Když se teď na celou věc podívám s odstupem, ničeho nelituji. Život mi nedal moc na výběr, a tak jsem ho prožil podle tehdejších možností jak nejlépe to šlo. K dokonalosti to mělo však hodně daleko, nikdy jsem totiž netvrdil, že můj život byl zcela ideální, to ne, k tomu měl hodně daleko, ale alespoň jsem stihl udělat několik rozumných rozhodnutí a uskutečnit některé své sny. No, neměl jsem vůbec jednoduchý život, ten mi za celá ta léta připravil nejedno nečekané překvapení díky nimž jsem se dostal až tam, kde jsem teď. Teď už jen tiše doufám, že v podvědomí lidí zůstanou jen ty kladné vzpomínky na činy Tommyho Angela, muže, jenž neměl na výběr a rozhodl se tak, jak se rozhodl…pro částečnou spravedlnost a bezpečí své rodiny. Úvodní slovoČeská herní scéna se již nějaký ten pátek může pyšnit několika tituly, které si dokázaly vysloužit uznání nejen u nás v Evropě, ale také v zámoří. Patří mezi ně například Hidden and Dangerous, Operace Flashpoint a Original War, všechno to jsou hry vysokých kvalit po všech stránkách. Že by už ze strany našich herních vývojářů odzvonilo odfláknutým hrám primárně určených pro české hráče? Snad ano. Nyní přichází chvíle na představení bezpochyby další světově velice úspěšné hry z českých luhů a hájů. Dosavadní výsledky prodejních žebříčků mluví za vše, Mafia se po několika týdnech prodeje v zámoří a Evropských státech stala jedním z nejžádanějších titulů a v několika zemích dokonce dominuje na prvních příčkách v prodejnosti. Ostatně není se čemu divit, lidé z Illusion Softworks do vývoje dali všechny své síly a bezmála čtyři roky tvrdé práce přinesli své slaďoučké ovoce. Mafia: The City of Lost Heaven je tu, přináší dokonalou atmosféru, celkové zpracování na vysoké úrovni a hlavně hodiny bezvadné zábavy. Hra nebo interaktivní film ?Hned ze začátku vás (možná včetně špičkově originálně ztvárněného loga firmy) čeká velice milé překvapení. Příběh je hrou spojen takřka dokonale. Už od první mise jsem hru prožíval naplno, snad ještě u žádné jiné hry jsem neviděl tak propracovaný příběh doprovázející hru doslova na každém kroku. Intro, u jiných her nicotného významu, zde hraje důležitou roli. Nejprve letmá prohlídka města a jeho struktury, poté střih a záběr na hlavního hrdinu Tommyho, který se vydává do jednoho z barů vyprávět svůj životní příběh mafiána detektivu Normanovi, což je typický drsný polda ze staré školy, pro kterého jsou lidé typu Tommy Angelo jen bezcitnými zločinci, tentokrát ale pro jisté důvody své předsudky potlačí. V této chvíli se hra odehrává již ve vlastním enginu a první dojem z grafiky na mě velice zapůsobil. Příběhová linie je prošpikována několika nečekanými událostmi a většina hry je zastoupena i četnými animacemi plynně navazujícími na dosavadní průběh děje. Silná atmosféra, to je to správné slovo pro tak vynikající ztvárnění příběhu Mafie. Místy se skutečně nevyhnete pocitu, že scénář psal zkušený filmový tvůrce. U většiny her jsou mise postavené na úkolech, které teprve konkrétní mise tvoří, v tomto případě je to jinak. U každé mise víte proč máte daný úkol splnit, co k tomu vedlo, důvod vašeho počínání není nikdy anonymní. Všechny mise jsou mezi sebou bezvadně provázané, nenajdete snad jedinou štěrbinu, kde by události na sebe přímo nenavazovali a neměli nějaký cílený důvod. Celkovou atmosféru a ojedinělý brilantní příběh doplňují taktéž klasické náplně misí, reálné prostředí a hlavně doplňující informace o pozadí celého příběhu a jednotlivé náznaky příštích událostí, které hráče drží neustále v pozoru a nutí ho těšit se co bude dál. A mohu vás ujistit, že předpokládat můžete hodně věcí, ale někdy se dočkáte takových dějových vyhrocení, stejně jako u dobrého filmu.Nechtěně mafiánemByla to náhoda nebo tomu tak chtěl osud? Ať tak či onak, Tommy se jednoho dne připletl mezi vyřizování účtů dvou znepřátelených mafiánských rodin. Toho dne v podvečer poklidně postával u svého taxi a pálil jednu cigaretu za druhou, čekání na zákazníka se někdy docela protáhne. Zvuk střelby a svištících pneumatik nevěštil nic dobrého, zanedlouho se zpoza rohu objevili na dva ozbrojení muži a donutili Tommyho, aby je svezl a pokusil se uniknout jejich pronásledovatelům, ostatně mu nic jiného nezbývalo. Po zdárném splnění úkolu je Tommymu nabídnuta práce pro mafiánského bosse Dona Salieriho. Následuje klidné projíždění ulic města a plnění taxikářské práce. To už nebude náhoda, když Tommyho na jednom z parkovišť přepadne dvojice drsných gangsterů. Nezbývá než uniknout, prokličkovat zapadlé uličky a nakonec se zdárně dostat do baru Dona Salieriho. Dvě kulky, dva mrtví. Mafiáni pronásledující Tommyho už nikdy nikomu nebudou dělat problémy, bohužel jen oni dva. Tímto se náš hrdina stává adeptem na jednoho z hlavních mužů mafiánské rodiny Salierů. Vítejte ve městě Ztraceného NebePropracované, fungující město, tak by se dalo stručně popsat město Lost Heaven, ve kterém se většina misí Mafie odehrává. To je nejdříve rozděleno na několik částí pospojovaných mosty a podjezdy. Každá taková větší část je rozdělena ještě na několik menších označených názvy. Jedná se o zapadlé přístaviště, centrální část, staré město , čínskou čtvrť, italskou osadu nebo výlučně obytné čtvrtě. Pro celé město je charakteristická hlavně rozmanitost, s kterou jsou podány všechny jeho části. Podle dostupných informací je město inspirováno dobovým Chicagem, proto i v Lost Heaven jezdí funkční nadzemka, což je jeden ze způsobí jak se ve městě vcelku rychle a nepozorovaně přemisťovat na větší vzdálenosti (druhý jsou všudypřítomné tramvaje). Druhá a nejlepší možnost je využít bohatého vozového parku a projíždět všechny ty uličky, zkratky a samozřejmě i hlavní dopravní tepny. Pokud byste se však rozhodli prozkoumat město po svých, uděláte jedině dobře. Jinak ulice samozřejmě nezejí prázdnotou, ale prohánějí se na nich zástupy chodců. Po silnicích cestují kolony aut všeho druhu a s různými řidiči. Zmínit se musím o různých doplňcích města, do čehož spadají odpadkové koše, pouliční lampy, poštovní schránky, zaparkovaná vozidla a třeba hydranty nebo benzínové pumpy mající své opodstatnění (autům totiž dochází i benzín). Někomu se tyto věci můžou zdát jako totálně nepotřebná věc, zbytečný detail, ale věřte mi, že tímto město získává více na reálnosti. Včetně toho všeho narazíte na obchody, bary, kina, galerie, nemocnici a různá skladiště. Do všech těchto budov z pochopitelných důvodů není možné vstoupit, ale i tak se za hru do několika z nich podíváte.A jde se do práceMafia obsahuje celkem 20 lineárních misí (až na jednu výjimku) plus několik vedlejších, nepovinných, za jejichž splnění můžete dostat do sortimentu vždy nějaké nové auto, což se dost hodí. Hra začíná pochopitelně těmi jednoduššími misemi (i když to není až zas tak snadné), a tak hned v první má hráč za úkol dojed na označené místo a trochu porouchat auta svých nepřátel. Jenže ty hlídá podivný chlapík, který si může zavolat na pomoc několik přátel z vedlejšího baru, a ti už disponují pistolemi, zato vy jen baseballkou a dvěmi zápalnými lahvemi. Úkol lze splnit několika způsoby, buď hlídače jednoduše přejedete a budete doufat, že mu to na vysvětlenou stačilo nebo se vetřete na dvůr s auty zadní brankou a pořádně hlídače bacíte po hlavě, cesta je volná. Další mise je už poněkud ostřejšího rázu, sbírání výpalného se totiž může proměnit v nebezpečnou akci. V této misi se poprvé podíváte na venkov, mimo město. A co byste čekali dál? Atentáty, vraždy, vyřizování účtů, pašování whiskey, kradení cenných doutníků a mnoho dalšího. Všechny mise mohu označit za prvotřídní, opět výborně propracované, nápadité a velice hratelné. Našlo by se snad jen pár příkladů, kdy hrozí jisté zakysnutí nechuť k dalšímu hraní, ale jsem si jist, že touha po odhalení dalších událostí každého hnedka přesvědčí. Jinak skoro v každé misi vás provází jedna z hlavních postav jako parťák. Paulie a Sam jsou Tommyho dobří přátelé a riskují své životy většinou společně. Tudíž v drtivé většině misí vám bude asistovat jeden z nich nebo rovnou oba. Nevyhnete se však ani samotářským akcím jako atentáty na vlivné politiky stojící v cestě prosperitě vaší mafiánské rodiny. Free Ride (Extreme)Včetně samotné kampaně hra obsahuje též volnou jízdu po městě (Free Ride), bez jakýchkoli omezení, ať už časových nebo co do pohybu po městě. V tomto módu si můžete dělat prakticky co chcete – vydělávat dolary jako taxikář, dostávat odměny za zneškodnění mafiánů nebo klasicky za ničení aut. Při každé hře si lze vybrat jakékoli přístupné auto a to si dát za nějaký čas klidně opravit a následně uložit pozici. Pro vykonání obou akcí je nutné se dostat k vyznačeným místům na mapě. Mutace volné jízdy Free Ride Extreme je zas úplně u něčem jiném, jedná se tak trochu o šílenou věc. Hráč začíná ve svém domě (kde se dá hra uložit) a disponuje jedním obyčejným autem. Nic zvláštního do doby, než narazíte na podivně mávající chlapíka, který vám poví, že jemu podobné postavičky (je jich 19) jsou roztroušené po celém městě a každá z nich vám může zadat jeden úkol, po jehož splnění si zpřístupníte jedno z několika bonusových aut. Ty nejsou klasického rázu, ale jedná se třeba o vysoce rychlé závodní formule (v jednom případě vypadá jako raketa na kolečkách), obrněný vůz nebo terénní vozy. Takže i po dohrání normální hry se můžete ještě několik dní skvěle bavit ztřeštěnou jízdou po městě a plněním ještě bláznivějších úkolů (například přejet most s nejpomalejším autem ve hře, při čemž vás ze vzduchu bombarduje vzducholoď…téměř nemožné). Kam se poděla chytrost?Dostáváme se k největší slabině hry Mafia, tím je inteligence nepřátel i obyčejných civilistů. Moc rád bych oboje označil za bezproblémové, ale bohužel. Nepřátelští mafiáni se neumějí schovávat když nabíjejí, úskoky používají jen jednou za čas a vůbec se hráče nesnaží nijak překvapit. Krýt se za auto a vyčkávat až jim naběhnete před hlaveň je asi tak jediné. Škoda slov, v tomto ohledu by si Mafia zasloužila urychleně nějaký patch, který by vše vyřešil. Protože ani inteligence civilistů není nijak zázračná. Nejvíc mě naštvalo, že řidiči aut sedí a sedí a vy jim mezi tím střílíte do oken, prostřelujete pneumatiky a nic. Ujet neumějí, ani nic jiného. Bída, bída. O něco lepší je to už s policisty, kteří jen tupě nečekají až postřílíte plku ulice, ale hned jak uvidí vytaženou zbraň, jdou po vás. To samé platí i při jízdě na červenou, způsobení dopravní nehody nebo při vysoké rychlosti. Při běžných dopravních přestupcích vás čeká jen zdržení a zaplacení pokuty, až za držení zbraně, střelbu nebo opravdu hodně vysokou rychlost (dobově se myslí tak 70km/h a více po městě) vás při chycení čekají klepeta, v horším případě kladení odporu rovnou zastřelení. Divné ovšem je, že když nepřátelští mafiáni dřímají v rukou samopaly a vyprazdňují jeden zásobník za druhým, nikomu to nepřijde a policisté reagují jen na prohřešky hráče, docela nerealistické. Audio vizuální hostinaHudba použitá ve hře přesně vystihuje dobu, ve které se Mafii odehrává. Klidné, místy lehce neposluchatelné melodie vyhrávají po celou dobu a podle mě se až moc často opakují. Ostatní zvuková kulisa je v naprostém pořádky, v přístavu troubí lodě, na ulicích sviští větřík a troubí auta apod., není co vytknout. O grafice je snad zbytečné nějak dlouze psát. Použití nejmodernějšího motion-capture spolu se snímáním pohybu tváře a úst při mluvení, excelentně synchronizované s mluveným slovem, to vše zaručuje to nejlepší. Modely všech postav jsou výtečné, obzvlášť těch hlavních. Auta jsou nádherní vymodelované, lesknou se a mají na sobě i ty nejmenší detaily. Po grafické stránce pak hra působí ještě více jak skvělým zpracováním. Tomu odpovídají i lehce nadprůměrné hardwarové nároky, při nižších detailech, kdy hra vypadá stále úžasně, si zahrajete i maličko méně výkonných počítačích. Rozhodně doporučuji shlédnout okolní screenshoty a přesvědčit se o nesmírných vizuálních kvalitách Mafie.Zbraně a autaZbrojní arzenál, bez toho by asi žádný pořádný dlouho nepřežil. K dispozici zde jsou počáteční velice účinné a osvědčené „přesvědčováky, že ty peníze je opravdu lepší odevzdat“ jako baseballová pálka a ocelový boxer. O něčem jiném to už je s prvním koltem, jehož vylepšené verze magnum a „detective special“ přijdou taktéž vhod. Na drsnější prácičku je tu klasická brokovnice i verze s upilovanou hlavní. Do nejvíce náročných akcí se hodí pravděpodobně nejvíce legendární samopal Thompson. Mimo to ještě možná použijete zápalné lahve, granát a odstřelovací pušku. To co se mi na zbraních nejvíce líbilo bylo jejich přebíjení, ne jako v jiných hrách. Zde při vyměňování zásobníku přijdete o všechny zbylé náboje, na jejichž místo přijdou nové z nového zásobníku. Mafia obsahuje výběr několika desítek různých aut, všech možných typů a výkonů. Při samotné hře pak zajisté oceníte technický postup doby a nové plechové miláčky schopné jet do kopce vyšší rychlostí než 5km/h. Tím pádem ve hře najdete vůbec první „prskolety“ startující dobrou půlminutu, tak i sportovně zaměřená vozidla (včetně sanitky, hasičského auta, pohřebního apod.). Design jednotlivých automobilů je výborný. Je libo prostřelit pneumatiku nebo rovnou ustřelit celé kolo? Rozmlátit kapotu a vyrazit čelní sklo? Vše je možné. Vše jednou skončíA máme tu závěr a konečné shrnutí. Mafia: The City of Lost Heaven je prvotřídní produkt nesporných kvalit. Nebýt několika menších chybiček a bugů, bylo by vše ještě o nějaký kousek lepší. Zklamala mě hlavně AI nepřátel (leckdy i přátel, když se bezhlavě vřítili do křížové palby a já musel kvůli jejich smrti celou misi opakovat) a takové detaily jako levitující mrtvoly, ustřelený hydrant nebo velice mnoho předdefinovaných věcí. Měl jsem v úmyslu napsat objektivní recenzi, snad se mi to povedlo. Ale kdybych měl psát recenzi ihned po dohrání Mafie, nejspíš bych se neudržel a v jednom kuse ze sebe chrlil samé superlativy. Emotivní příběh je bezchybný, ztvárnění města rozmanité, vozový park rozsáhlý, náplně misí neotřelé a velice hratelné, grafika a český dabing přejdu beze slov, super, skvělé a perfektní. Lidem z Illusion Softworks skládám svou poklonu. Něco tak perfektního jsem opravdu nečekal. Teď už jen zbývá očekávat nějaký ten opravný patch a multi-player update. A pro ty, kteří se pídí po každé novince a zajímavé informaci o Mafii mi nezbývá než doporučit jistě nejlepší českou fan stránku na této adrese, kde najdete skutečně tolik zajímavostí, které by jste se nikde jinde nedočetli (víte, že v Mafii je i motorka? A možnost hrát za UFO?). Takže ještě jednou a pořádně – děkujeme za Mafii !!!! EpilogAni to vše nemohlo dopadnout jinak, vše bylo již od počátku jasné, ale podívat se pravdě do očí bylo těžší než dělat, že se nic neděje a dále si razit cestu nelehkým životem. Už jsem se naučil, že ten kdo chce vše a nejlepší, riskuje ztrátu toho nejcennějšího, a kdo je až příliš skromný, nikdy nedostane nic…každý si musí jednoho dne vybrat.

folder_openPřiřazené štítky

Výsledky vyhledávání v sekci Playstation hry na dotaz celkem

Playstation 4

access_time05.duben 2020personRedakce

Recenze Nová generace konzolí, to je období zvláštní, specifické. Musím se přiznat, že příchod Xboxu 360 a Playstation 3, jsem před těmi lety sledoval celkem z klidného zázemí a chladnou hlavou. Ponořen do hraní "must play" titulů na Playstation 2, po mém přerodu z PC scény (skrz PSP) jsem nějak nechytl tu nemoc a v klidu očekával, že si jednou koupím PS3. Jenže ouha, Sony tehdy udělalo několik špatných kroků, několik odkladů a reklama na Gears of War, způsobila, že jsem si na vánoce rozbalil Xbox 360. Xlive.cz jsem tehdy znal, ale pouze pasivně, zaregistroval jsem se a stále pasivně četl než přišel zlom a podzimní sraz, na který jsem dorazil. V tu chvíli se vše změnilo a ze singl konzolisty jsem se stal "sociálním" a objevil taje Xbox LIVE, což později vedlo k mému přerodu do pozice admina/přispěvovatele, ale to už zacházím moc do detailů.Nyní je to jiné, Xbox 360 mi dal hrozně moc a jako už starý kus železa, na poměry PCčkáře neuvěřitelně starý hardware, musí být vystřídán a proto je tu nová generace. A je tu launch nové generace konzolí, který proběhl ve světě v listopadu loňského roku. Do té doby proběhlo několik launchů od Nintenda a handheldu od Sony, ale až nyní je to ten launch s velkým "L", dvou hlavních mainstreamových herních zařízení. A ejhle, byl jsem posazen do role, kdy jako fanoušek Xboxu 360, jsem měl s Xbox One problém od smolné prezentace na E3 (do té doby jsem byl stále pro něj rozhodnut) a jak většina z vás ví, u mě zvítězil Playstation 4. A tento problém jsem neřešil sám, tudíž naše do této doby Xbox komunita má v sobě víc hráčů na PS4 než by se mohlo zdát, tudíž proč nezačít psát i o této krabici, která nám dává zábavu, tento web je postaven na skupince lidí a nemá cenu se zbytečně diverzifikovat. Zvlášť nyní, kdy tato generace je si velmi podobná jak hardwarem, tak nabídkou software, exkluzivní tituly už nejsou takovými taháky a aktuálně vede nabídka multiplatformních titulů. Takže hurá do toho, vítám vás u mého shrnutí poznatků o Playstation 4, za poslední 3 týdny používání.KonzoleTak začneme samotnou krabicí, hned první co vás napadne po rozbalení je, jak je konzole malá. Sice jiný tvar, ale rozměry konkuruje PS3 super slim a i Xbox 360 slim. Opravdu dlouho nebyla konzole v první své iteraci, tak pěkně nadesignovaná a stylová, šíkmé hrany, půl matný, půl lesklý plast. Uprostřed při čelním pohledu oddělené drážkou po celém obvodu, která skrývá Blu-ray mechaniku a 2x USB 3.0 porty vepředu. Na rozhraní dvou typů plasů jsou zapuštěné dotykové tlačítka na zapnutí konzole a vyjmutí disku, které občas na mé ruce nechtějí reagovat.Zezadu najdeme komplet sadu konektorů, které bychom očekávali. Power konektor standardního typu, jelikož má PS4 zdroj uvnitř, tak lze pouze odpojit PS3 a zapojit PS4 do stejných kabelů a jste ready. HDMI, optický výstup, ethernet a proprietární konektor pro PS Eye Camera. Toť vše, nic víc, nic nevystupuje, vše je uhlazené a schované. Konzole vypadá opravdu nenápadně, nechce si krást pohled návštěvy uprostřed vaší hifi soustavy, je spíše nenápadná a vkusná. Teď jen záleží na tom, zda vám vyhovuje nenápadnost nebo byste raději, aby na první pohled křičela next-gen je tu. Co se týče vnitřností, ty jsou v režii AMD - chipová sada Jaguar, obsahující dvě čtyř-jádrové CPU jednotky na architektuře x86-64 (PC architektura), GPU s 18ti výpočetními moduly, to vše podporované 8GB GDDR5 RAM paměti. Ano není to high-end PC, které můžete postavit, ale zase takové high-end PC nepostavíte za 11 tisíc Kč. Z hlediska hardware to bude mít tato generace těžší, přechod od RISC operační sady na CISC má svá specifika a uvidíme co nám přinesou dále. Rozhodě se z hlediska trojice PC-PS4-XONE ulehčila práce vývojářům a mohou vycházet z jednoho základu, pro všechny tři hlavní platformy. OvladačDualshock, to je ikonická věc celého systému Playstation od ovladače k PS1 až po ovladač PS3. Bohužel ovladač u PS3 byl soubor počátečních špatných rozhodnutí, které později se podařilo dotvořit do celkem funkčního celku. Bohužel ergonomie nebyla přítomna prakticky vůbec, konkávní klouboučky páček a triggerů, bylo téměř něco nepochopitelného. Naštěstí zde máme Dualshock 4, který se inspiroval u vítěze minulé generace - Xbox 360 ovladači a přejímá od něj spoustu šikovných triků a přidává své vlastní.Ergonomie se zlepšila, ovladač do mých, relativně malých rukou, padne jako ulitý a ne moc odlišně od 360tkového. Důležitou vlastností DS4 je, že má symetrické rozložení páček, oproti tomu co známe z Xboxu. Tudíž jsou obě páčky na dolní středové části ovladače, nyní jsou více od sebe, tudíž se palce moc nenatahují doprostřed ovladače. Kloboučky páček jsou mnohem lépe upravené a nejsou zakulacené ani klouzavé, což byl problém na PS3, ale stále si nemohu pomocit, že tvar páček u X360 byl nejlepší (zvyk). Jediné, že guma vypadá, že se velmi snadno ošoupe a už se mi podařilo nehtem udělat rýhu, při frenetické hře. Směrový kříž je klasický, čtveřice oddělených tlačítek a tlačítka XO∆□ již nejsou analogová, jelikož tuto funkci téměř nikdo ve hrách nevyužíval. Standardní bumpery tzn. L1 a R1, jsou větší a příjemně zaoblené, triggery - jedna ze zásadních věcí je perfektně zpracovaná a rozhodně lepší než u 360tky. Jsou velké, příjemně konvexně prohnuté a s plynulým chodem. U FPS her fungují báječně, závodní hru jsem zatím neměl možnost vyzkoušet.No a nyní k exotickým věcem ohledně ovladače. Zapomeňte na tlačítko Start, u Sony si řekli, že je to přežitek a máme zde tlačítko Options. Tudíž přichází opravdu divné situace, kdy vám hra píše "Press Option to Start game", ano je to u multiplatformových her, ale působí to úsměvně. Options funguje ve většině her jako Start tlačítko, ale v menu konzole vyvolává kontextové menu k příslušné položce. Z hlediska ergonomie je Option strašně malé tlačícko na přechodu tvaru ovladače a stále bojuji s tím si zvyknout jej rychle zmáčknout. To samé je tlačítko Share, které slouží ke sdílení a o něm bude zmínka v jiné kapitole článku, toto tlačítko se nachází na opačné straně od Option, tudíž u směrového kříže. Mezi těmito tlačítky je relativně velká dotyková plocha, která zároveň je jedno velké tlačítko. Dotykovou plochu zatím mnoho her nevyužívá, např. v Killzone: Shadow Fall volíte tahem mezi čtyřmi funkcemi vašeho OWL drona, v CoD: Ghosts zase stisknutí tlačítka zobrazí v multiplayeru skóre tabulku a neptejte se mě, jak dlouho jsem nadával, že tam na to není tlačítko, než mi SerHashut poradil. Další specifickou a kontroverzní věcí je obrovské světlo mezi trigery, to efektně ukazuje, že hráč přihlášený na konzoli je hráč číslo 1 = modrá, hráč číslo 2 = červená atd. Bohužel se toto světlo také dokáže nepříjemně odrážet v TV a nebo svítit celou dobu při nabíjení přes noc a dělat celkem velké světlo. Co je problém, toto světlo nejde vypnout a v principu pro systém bez kamerky nemá žádný význam - kromě Killzone, kde ukazuje barvou zdraví postavy. Posledním specifikem ovladače je reproduktor, ten je umístěn uvnitř ovladače a je schopný vytvořit příjemné efekty u her. Tak například v Resogun se vám ozve na startu každého levelu "Save last humans" přímo z ovladače, dodává to opravdu cool prostorový efekt a doufám, že jej budou schopni vývojáři někam posunout. U Killzone zase při nalezení audiologu vám je předčítán z ovladače, což působí opět velmi efektně.Zbytek co ovladač obsahuje je celkem standardní, pohybový akcelerometr, který lze perfektně využít k psaní zpráv a textů. Vibrace jsou samozřejmostí. MicroUSB kabel slouží ke spárování s konzolí a nabíjení ovladače. Přední 3,5mm jack umožňuje připojení přiloženého mono headsetu, který je celkem průměrné kvality - zvuk je v pořádku, přepínač na vypnutí mikrofonu by mohl být lépe dostupný po slepu, tenký kabílek nemůže vydržet déle než pár měsíců. Nejhorší je sluchátko, které v uších prakticky nedrží - horší tvar pecky jsem dlouho neviděl. Teoreticky půjde do ovladače připojit jakýkoliv headset, který má zvuk i mikrofon v jednom jacku. Bohužel aktuálně neexistuje způsob jak nastavovat citlivost mikrofonu, tudíž je použití jiných headsetů dost omezené. Ještě jsem vyzkoušel oficiální In-Ear PS Vita headset, ten funguje stejně jako bundlovaný, jen má dvě sluchátka, takže můžete poslouchat komplet hru bez zvuku z TV a perfektně drží v uších (cena cca 250Kč). Rozhodně musíme čekat na podporu obecných bluetooth headsetů. Co je docela špatné je baterie ovladače, ta je proprietární uvnitř bez možnosti výměny a její výdrž není opravdu nic extra, osobní tip je, že se bude pohybovat kolem šesti hodin (po několika nabití se zvedla než byl první dojem) a to opravdu není mnoho.DashboardTedy hlavní menu Playstation 4 myslím nemá žádný název, z toho důvodu mu budu říkat tak jak jsme zvyklí "dashboard". Asi největší změna od PS3, které mělo tzv. XMB (Cross-media-bar) a vyznačovalo se značnou nepřehledností a nelogičností různých nastavení, tak menu PS4 je krok kupředu. Po zapnutí a prvotním nastavení, vás přivítá dlaždicovité menu, které má tři úrovně vertikálně a mnoho horizontálně. Co si pod tím představit, začneme vertikálně. Ve středním prostoru máte čtvercové velké ikony, které reprezentují hry nebo případně aplikace (web browser), při najetí na každou z nich se pod ní objeví spodní vrstva, kam jde páčkou ovladače přejít a prohlížet aktuality z příslušné hry a další informace. Specifická je aplikace What's New, která vám v dolní části ukáže stream aktivit vašich přátel a novinky z PSN.Pokud najedete úplně nahoru, zvýrazní se horní lišta dashboardu, která se dá přirovnat k Xbox Guide, které se zobrazovalo po stisknutí Xbox tlačítka na ovladači. Máte zde PS Store, notifikace, přátele, zprávy, párty, profil, trofeje, nastavení a vypnutí. Projdeme si postupně jednotlivé položky této podstatné nabídky. Už pouze při najetí do horní lišty vidíte část informací z té "podaplikace", tudíž ještě než kliknete na Friends, tak vidíte prvních pár přátel co hraje atd. PS Store bude mít svou vlastní kapitolu, takže dále. Notifikace jsou vše co se vás týká a konzole vás na něco chce upozornit. Tudíž dostanete pozvánku do hry, tak je v notifikacích, to samé jsou zprávy a různé informace z her. Dále trošku na první osahání nelogicky se zde nachází Download, kde vidíte průběh stahování updatů, demoverzí, her atd. Bohužel k plně fungujícímu download managementu to má daleko a zde musí Sony velmi zapracovat. Dále je zde také Upload, kde můžete sledovat, jak se vám vaše save informace uploadují pravidelně do cloudu nebo vaše fotky na Twitter/Facebook. Celkově notifikační služby potřebují více tweakování od Sony na základě podnětů od hráčů. Například nejde zapnout notifikace, že se připojil někdo z vašich přátel, což je věc, na kterou jsme docela zvyklí z Xboxu. A další mírné nelogičnosti, které se zde dají najít. Položka Friends je celkem standardní, umožňuje přidávání přátel, vidět online a co hrají, všechny přátele, hráče, které jste potkali atd. Co je špatné je, že nelze nijak přátele sortovat, což při maximálním počtu 2000 přátel může být problém. Zprávy, zde není co řešit, klasické textové nebo audio zprávy, zgrupované do konverzací. Výhoda je, že si můžete psát s přáteli i přes aplikace na chytrých telefonech. Párty, konečně má Playstation herně nezávislý chat pro 8 lidí jako to známe z Xboxu. Funguje to stejně, navíc lze psát v rámci party ještě zprávy. Profil, opět velmi výstižné, máte zde vše co se týká vašeho PSN profilu atd., to samé je v případě trofejí. Trofeje se synchronizují při spuštění této miniaplikace a pak vidíte seznam her a příslušných trofejí. Co je dobré, že vidíte jak PS4 tituly, tak vaše PS3 a Vita tituly, takže komplet, je zde také tlačítk pro porovnání s přáteli.Nastavení, no co zde, všemožné nastavení v jednotlivých kategoriích. Myslím, že je uspořádané celkem logicky a více přehledně než u PS3. V položce vypnutí zvolíte možnost vypnutí konzole - Stand by (konzole je v úsporném režimu, stahuje updaty a nabíjí ovladače), Turn off (úplně vypnuté). Toť vše o horní části menu. Co je podstatné, tak je jedno zda jste ve hře, stiskem tlačítka PS vám bleskurychle naskočí celý dashboard aniž by se hře cokoliv stalo (v závislosti na vývojáři hry, buď se zapauzuje hra nebo pokračuje dále), je to v principu multitasking s tím, že lze mít jen jednu aplikaci spuštěnou na pozadí. Tudíž zde není potřeba Guide menu, protože máte dostupný celý dashboard aniž byste vyskočili ze hry, výborné. Občas se sice dash při spuštěné hře zaškobrtne, protože přece jenom výkon je převeden na jiné starosti, když běží hra. Co nemohu opomenout je psaní zpráv a textů, díky polohovému senzoru DS4 lze zapnout pohybový výběr znaků a od první chvíle jsem si jej zamiloval jako příjemnější zadávání textu než klasické "šipkování" po virtuální klávesnici. V tomto režimu se vám zobrazí kurzor a nakláněním DS4 jím létáte po klávesnici - rychlé - intuitivní a celkem přirozené. Bohužel je škoda, že podobné ovládání kurzoru není například v internetovém prohlížeči, který sice neoplývá rychlostí, ale pro někoho využitelný být může. Toť asi vše co se o dashi dá říci, není to takový luxus jako u Xboxu, který díky NXE předstihl svou dobu, ale je to znatelný posun v rámci rodiny PlayStation. Mediální funkce jsou jak je známo dost nepoužitelné, ale to by měl změnit budoucí update, který by měl přinést podporu formátů přehrávaných z flash paměti nebo důležitou podporu DLNA serverů.SdíleníNová věc, které se v této generaci nevyhneme je sdílení. Ano svět se přesunul na sociální sítě a i když to některým z nás nemusí sedět, je tomu tak. Proto jak jsem psal v kapitole o ovladači, tak máme nové tlačítko Share. To je napevno spojené s hlavním menu konzole a může mít několik nastavení jak se chovat - jsou tři možnosti stisku - ťuknutí, podržení a dvojité ťuknutí. V dashboardu jde nastavit, která akce vám na příslušný typ stisku bude vyhovovat. Akce jsou tři - vyvolání menu pro sdílení, ťípnutí screenshotu a spuštění nahrávání videa. Menu pro sdílení vám nabídne další tři akce - můžete uploadovat video, sdílet screenshot a nebo vysílat hru, projdeme si vše postupně.Sdílení screenshotu je nejjednoduší akce, kterou můžete udělat. Každá hra má svou složku, kam se ukládají screeny, které tlačítkem vytípete a vy si jen zvolíte, který chcete sdílet. Pak jen vyberete zda na Facebook či Twitter, napíšete zprávu a je to. Co je trošku omezující, že při focení screenů, nemá tlačítko Share v systému moc velkou prioritu, takže típnutí momentky, která trvá půl vteřiny je prakticky nemožné.Upload videa je věc, kterou jsem nemohl vyzkoušet do konce, protože aktuálně lze uploadovat videa pouze na zuckerblikovu sociální síť

folder_openPřiřazené štítky

Výsledky vyhledávání v sekci Magazín na dotaz celkem

Anonymous – co to vlastně je

access_time02.duben 2020personRedakce

Jelikož se teď o této skupině hodně mluví rozhodl jsem se o ní napsat článek. Existuje československá skupina Anonymous, ale „zakladatelé“ skupiny Anonymous jsou z USA. Nejen v USA, Česku či Slovensku působí skupina Anonymous, tato skupina funguje v mnoho dalších zemích. Já se v tomto článku zaměřím jak na americkou tak na československou skupinu.Jak už z názvu vyplývá tak Anonymous je anonymní skupina. Anonymous protestují proti věcem, které se jim nelíbí. Hackují účty, zatěžují webové stránky apod. Do Anonymous se neřadí jen hackeři, ale i uživatelé, kteří o hackování nic nevědí a řídí se dle instrukcí profesionálů – tito uživatelé třeba zatěžují webové stránky.Anonymous nemají žádnou pevnou strukturu, takže není snadné je dohledat. Členi této skupiny jsou napojeni na IP adrese většinou v USA a v Rusku (ale i jinde) díky různým programům.Anonymous vlastně nemají oficiální kanál na youtube, twitteru či facebooku. Je to skupina bez pevné struktury. Nejznámější buňka Anonymous v České a Slovenské Republice je zde – jejich facebook. Youtube účet vlastní mnoho členů z Anonymous, protože hodně členů chce uploadovat videa uploaduje je přes svůj youtube účet. Uploadování přes jeden účet na youtube by bylo moc komplikované. Tím pádem pak nějaké děti šíří zprávy, že Anonymous zaútočí na facebook. To cílem této skupiny rozhodně není, protože facebook slouží pro naší komunikaci. Oni nechtějí škodit lidem, vypínat semafory apod. Chtějí pouze svobodu.Českoslovenští Anonymous se většinou dorozumívají přes IRC kanál. V době útoků na různé weby je na něm napojeno až 2000 lidí. To je myslím celkem zajímavé číslo.Američtí Anonymous se nabourali do počítačů firmy Apple či do sítě firmy Sony. Dále se nabourali do americké Ústřední zpravodajské služby. Anonymous také napadli webové stránky FBI a Bílého domu, ale i mnoho dalších stránek. Cílem této skupiny není vyvolávat chaos bez příčiny. Některé z těchto webů napadli třeba kvůli zrušení webu megaupload.com, ale i dalším věcem. Napadli také mnoho pedofilních stránek.Českoslovenští Anonymous zatím útočili na různé stránky vlády, ale také hackli web ODS a médiím odeslali osobní informace o členech této strany. Proč zrovna ODS? Protože většina z nich souhlasí s dohodou ACTA, která ohrožuje naší svobodu. Také odstavili weby jako je osa.cz či stránky protipirátské unie.Nakonec dodávám vyjděte dnes do ulic protestovat proti dohodě ACTA, která omezuje svobodu. Každý člověk bude dobrý a pokud chcete dát najevo svůj názor je potřeba vyjít do ulic. Pokud nevíte co je to ACTA podívejte se třeba na wikipedii a bude vám jasné jak se na nás chtějí přiživovat http://cs.wikipedia.org/wiki/Anti-Counterfeiting_Trade_Agreement#Kritika. Pokud se vám to zdá moc odborné tak zadejte ACTA do googlu a určitě něco najdete.

folder_openPřiřazené štítky

Učíme se programovat – Python – 4. díl

access_time02.duben 2020personRedakce

V tomto dílu si řekneme jak udělat náhodná čísla. Dále si povíme jak udělat to aby mohl s programem pracovat i uživatel a zadávat do něj třeba nějaké čísla, později si řekneme i o tom jak tam může přidávat text.První si tedy řekneme jak produkovat náhodná čísla. Je to úplně jednoduché, ale musíte si pamatovat příkazy, které se pro to používají, protože bez nich to prostě nejde. První zadejte příkaz „import random“ (bez uvozovek) – tento příkaz musíte použít vždy, protože přidá do kódu dodatek k pythonu. Potvrďte enterem a pak napište „random.randint(nějaké číslo,nějaké číslo). Pak to bude vypadat třeba takhle: random.randint(1,10) a tento příkaz vyprodokuje jakékoliv náhodné číslo od 1 do 10.Tuto funkci můžete využívat u mnoha věcí, třeba můžete sčítat náhodné číslo s náhodným číslem, násobit apod. Bude se vám to hodit i v různých programech, třeba když budete chtít v tom programu udělat něco jako je losování nebo cokoliv jiného s náhodnými čísly.Další věc, kterou jsem říkal, že si dnes povíme je to aby uživatel mohl zadávat nějaké čísla atd. Použijeme pro to příkaz print input(„Prosim zadejte cislo: „). Python pak zobrazí text Prosim zadejte cislo a vy zadáte číslo. Můžete třeba i chtít aby uživatel zadal dvě nebo více čísel a ty pak sečíst, což není vůbec složité. Napíšete příkaz: print input(„Prosim zadejte cislo: „) + input(„Prosim zadejte druhe cislo“). Po zadání obou čísel je python sečte a zobrazí výsledek. Samozřejmě s nimi můžete i násobit, dělit apod.Zkuste si mnoho různých věcí a prostě jednoduše experimentujte s těmito funkcemi, ale i s věcmi z předchozí lekce. Je potřeba cvičit a ono si tím procvičováním i hodně věcí zapamatujete a navíc je i celkem zábavné, což je pro vás dobré pokud vás učení nudí. Určitě není dobré vykašlat se na to už teď jako jsem to já udělal před několika lety, ale co teď už je mi to jedno.Reakce na Učíme se programovat – Python – 4. dílstepy Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny

folder_openPřiřazené štítky

Výsledky vyhledávání v sekci Herní příslušenství na dotaz celkem

Gamepady? Stále mají co nabídnout...

access_time04.květen 2020personRedakce

Hledáte vhodné a především univerzální herní zařízení? Napadl vás gamepad? Zkuste se s námi podívat na takovou bratrskou dvojici...Gamepad je zvláštní hráčská pomůcka. Jedni ho zatracují, druzí vyzvedávají do výšin. Jako vždy se dá pravda hledat někde uprostřed. Není to všelék - tím chci říci nehodí se vždy a všude - ale svůj účel ve vhodných hrách plní dobře. Ostatně jako každé herní zařízení a i jako každá jiná věc. Nedávno jsem měl příležitost si dva takové gamepady vyzkoušet. Oba od stejného výrobce, tedy od THRUSTMASTER, oba velmi podobné, oba na našem trhu dobře dostupné a hlavně oba poměrně dobře dostupné i cenově. FireStorm Dual Analog 2 a FireStorm Dual Power. Jak vidíte, i název je více než podobný a přiznám se rovnou, že potom, co jsem obě zařízení vybalil a hodlal připojit k PC, přelepil jsem na jednom z nich asi o centimetr jakýsi štítek o kontrole nebo něčem podobném a to jen proto, abych věděl který gamepad je který. Design obou je totiž naprosto shodný. Takže první rozdíl je krabice. Nevím proč, ale verze Power si zasloužila o poznaní větší balení. Možná aby se tam pohodlně vešlo CD, což je druhý rozdíl. Zde jenom doplním, že na krabici od FireStorm Analog je hned vtipně poznamenáno „NO CD“, aby jste si nemysleli, že tam nějaké mělo být a není. A proč tedy verze Power CD má? Inu to je jednoduché! Verze Power je totiž doplněna o Force FeedBack, či spíše vibrační funkce. To je v případě gamepadu vhodnější značení. Tak, a víte rozdíly všechny, včetně toho nejvýznamnějšího.Pojďme se podívat na zpracování, design a základní funkce. Jak již bylo řečeno, jsou obě zařízení designově naprosto shodná, takže na nich nalezneme shodný počet tlačítek, „kříž“ pro neanalogové ovládání a samozřejmě i analogové páčky. Tak a pozor! Tlačítek je na gamepadu rovných 12! Ano, čtete dobře, dvanáct. A to jsou všechna relativně dobře i naráz dostupná. Ergonomie je jednoznačně odvedená na výbornou. Čtveřici tlačítek na přední straně ovládáte naprosto intuitivně oběma ukazováky a sotva gamepad uchopíte, prostředníky přesně dosednou na dvojici tlačítek na spodní straně. Při pohledu shora naleznete na pravé části další čtyři definovatelná tlačítka a dvě analogové páčky. Mezi nimiž je ještě tlačítko pro přepnutí režimu levé páčky. Ta buď funguje jako pravá, tedy plně analogově, a nebo můžete přepnout do režimu, kdy namísto levé páčky ožije úplně vlevo umístěný kříž. Možná to zní složitě, ale věřte, že ovládání gamepadem je příjemné a po několika pokusech vám bezproblémově vstoupí takříkajíc do krve.Kompletní povrch gamepadu je v obou verzích příjemně pogumovaný, včetně analogových páček. Pro uchopení je povrch příjemný, pro ovládání by samotný vrchol analogových páček zasloužil zdrsnění, jako je tomu u Playstationového DualShocku. Takto se vám v zápalu boje lehce stane, že vám bříško palce po ovládacím hříbku prostě uklouzne. A aby to nebylo tak jednoduché, počítejte se mnou. Šest tlačítek vepředu, potažmo zespodu. Čtyři pro pravý palec. A kde jsou sakra ta zbylá dvě? Pod analogovými páčkami. Ano tyto dvě malé páčky nejen že jsou alfou i omegou ovládání pohybu, protože každou z nich můžete určovat čtyři směry, ale ještě při jejich stlačení aktivujete tlačítko. Dlužno podotknout, že se jedná o „trik“ z DualShocku od Sony. Ovšem i tady páčky fungovaly včetně tlačítek na jedničku s hvězdičkou.Jak se s takovým gamepadem hraje, jak se instaluje, nastavuje, jak se s takovým gamepadem zkrátka žije? Naprosto v pohodě. Instalace těžko může být jednoduší. V obou případech se zařízení připojuje přes USB a jak je u tohoto systému dobrým zvykem, s instalaci nebývají potíže a nenarazil jsem na ně ani tentokrát. Jednoduší variantu FireStorm Analog prostě jen bafněte za kablík a šup s ním do nejbližšího USBéčka. Ať používáte Windows 98 či XP (pod kterými jsem zařízení zkoušel), došlo ke správné detekci a ovladač se následně objevil v seznamu herních zařízení. U verze Power pouze doinstalujete podporu vibrací, nebo chcete-li Force FeedBack. V SysTray (to jsou ty ikonky vpravo dole vedle hodin :) se vám následně objeví ikonka další, a to pro nastavení. Na tu se ještě podíváme zblízka.Právě pomocí ikonky s páčkou (zřejmě jakýsi náznak analogové páčky ovladače, ale také mě mohl šálit můj stařecký zrak) můžete přistoupit k nastavení gamepadu, a to včetně vibračních funkcí. Ale musím se přiznat, že vyjma ověření funkce vibrací jsem nenašel žádný další přínos. Sice můžete nastavit, zda se má zařízení chovat úměrně danému stylu hry (plošinová skákačka, letecký simulátor, závody, atd.) ale praxe je prostě trochu jiná. Zařízení se chová podle mého názoru naprosto stejně. Jakmile zapnete v konkrétní hře funkci zpětné vazby (tedy Force FeedBack) dočkáte se i otřesů ovladače. Ale já jsem žádný rozdíl v souvislosti se zmíněnou možností nastavení neshledal. A vibrace zaslouží ještě jednu drobnou výtku. Jestliže je použijete ve střílečce, v „mlátičce“, nebo ve sportu, je všechno celkem fajn. Vibrace se ozývají při zpětném rázu zbraně, při obdržené ráně, či při srážce dvou hráčů. Ale pod vlivem Gran Turisma z PS2, které jsem také nikdy neovládal jinak než na gamepadu, jsem chtěl vyzkoušet i nějaká ta autíčka. A tady vyvstal drobný problém. Hry pro PC mají nezřídka funkci Force FeedBack udělanou natolik přesvědčivě, že se do volantu přenáší vibrace z motoru a tak se vám gamepad v rukách třese celou dobu co jedete. Samozřejmě při nárazu, nebo skoku se ozve ostřeji, ale tím nejslabším „vrněním“ se ozývá pořád. A to už není ani příjemné, ani autentické.Jak to shrnout. Lepší gamepad k PC budete za cenu nižší, než je jeden běžný herní titul, těžko hledat. Vezmeme-li v potaz množství ovládacích prvků, masivní provedení, perfektní ergonomii a bezproblémovou instalaci, mohu vám jak FireStorm Dual Analog 2 a FireStorm Dual Power jen doporučit. 

folder_openPřiřazené štítky